Jeg er begyndt at modtage betaling via MasterCard/Visa og de gebyrer der bliver opkrævet der, giver mig en udfordring mht bogføring. Jeg tager også mod betaling via Paypal og der har jeg intet problem med at bogføre gebyret. Jeg kan prøve at skitsere hvad jeg mere præcist har et problem med :) Hvis en kunde køber for 100 kr via Paypal. Bogføre jeg 90 kr til min bank og 10 kr i gebyr til Paypal, fakturaen står så som fuldt betalt. Det er nemt at gøre, da hver ordre bliver udspecificeret (Tallene har jeg bare fundet på, og passer ikke med virkeligheden!) Mht MasterCard/Visa så får jeg en samlet opgørelse der viser hvor stort et beløb der går ind til mig, og hvor stort et beløb der skal betales i gebyrer. Dvs at jeg ikke kan se hvor stor en del af den enkelte ordre der er gebyr. Dvs jeg ikke kan gøre som i mit Paypal eksempel, da jeg ikke kender gebyret på den enkelte ordre. Feks: Hvis der er kommet 10 ordre betalt med MasterCard, og der tilsammen er købt for 1000 kr, kan jeg se at det samlet gebyr feks er på 100 kr for alle 10 ordre. Dvs at jeg får 900 kr og 100 kr går til gebyr. (Tallene er igen noget jeg bare har fundet på!). Må jeg så bogføre alle ordrene som fuldt betalt ved at der er gået 1000 kr ind på min bankbog (hvilket der jo ikke er, men kun 900 kr) og så bogføre 100 kr i gebyrer, hvilket jo burde give 900 kr i alt, så det passer...måske ?? Håber i kan forstå hvad jeg mener :) - Kim - |
Du bør oprette en konto i dit regnskab til din indløser og i første omgang bogføre betalingerne til denne.
Herefter kan du bogføre afregningen fra indløseren, hvor du bogfører gebyr til relevant konto og resten til din bank.