Jeg eksperimenterer lidt med Facebook-annoncering. Jeg betaler pr. visning, skriver Facebook, og de foreslår selv en pris på ca. 3-8 kr. Der står intet om, hvor mange visninger, det dækker - men lidt googling fortæller mig, at det nok er CPM-pris - altså for 1.000 visninger. Men når jeg så kigger i min rapport - så kan jeg nedestående, som i min verden giver omkring 5 øre pr. visning (hvor CPM 5 svarer til en halv øre pr. visning) Er der nogen, der kan forklare lidt om, hvordan det hænger sammen? |
På Facebook betaler du for impressions, mens du kan optimere dine annoncer til at give konverteringer eksempelvis. Dvs Facebook forsøger at finde de personer, der er mest tilbøjelige til at konvertere, og herefter giver dem visninger af annoncerne, som du bliver opkrævet for. Resultaterne bliver så fordelt ud på hvor mange konverteringer du har fået ud af din annoncering.
Men sådan som jeg læser dit opslag, så er dit spørgsmål henvendt hvad prisen bygger på?
Du vil betale for impressions, men desto lavere engagement/interesse i din annonce - desto dyrere cpm og omvendt.
Jeg lavede en test for nogle måneder tilbage for at se hvor langt jeg kunne nå ud for 5$ og her nåede jeg ud til 27.000.
Dvs hvis platformen finder frem til at folk gerne vil se din annonce - ja så når du også ud til flere for det samme beløb.
Jeg håber det giver mening.
Derudover er der for ikke lang tid siden lavet en opdatering af bidding på Facebook. Det kan du læse mere om her: http://www.jonloomer.com/2015/11/24/facebook-ads-bidding-changes/