Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnes aktiver med i overskud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har startet enkeltmandsvirksomhed i starten af året, men har et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på nogen steder. Derfor har jeg brug for jeres hjælp.

I stedet for at give det konkrete eksempel, vil jeg sætte et nemmere et op, for at eksemplificere.

Lad os antage at jeg har tjent 50.000 kr. i min enkeltmandsvirksomhed. Efterfølgende bruger jeg så 50.000 kr. på at købe et videokamera. Det behandles som et aktiv og jeg afskriver nu 25%, altså 12.500 kr. samme år.

Mit spørgsmål er nu, hvad er mit skattepligtige overskud i virksomheden? Er det 0 kr., altså indtægter minus udgifter (50.000 kr. + 50.000 kr. = 0 kr.)? Eller er det 50.000 minus afskrivningen, altså 37.500 kr. (50.000 kr. + 12.500 kr. = 37.500 kr.)?

Jeg bruger Dinero og på forsiden vises jo netop overskud hvor at værdien af aktiverne minus afskrivning, regnes med i "resultat" på forsiden. der er min forvirring opstået.

På forhånd tak, den hjælp der ydes herinde er meget værdsat!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51

dit overskud er 37.500 og du vil ha købt video kameraet som udgift og dernæst flyttet de 37.500 kr med konto for afskrivninger uden moms - over til status - Dinero har vejledning. 

Jeg går ud fra Kamera kun skal bruges i virksomheden da det ellers var blandet aktiv. Afskrivninger - både straks og skattemæssige og regnskabsmæssige, er sammen med helt basal bogføring og regnskabsforståelse med i min E-bog "Introduktion til REGNSKAB"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 10:53

Hej Emil

Hvis man tager det eksempel du har opstillet her, så vil dit resultat være 37.500 kr. Hvis man køber et aktiv så fragår det ikke den skattepligtige indkomst. Lige såvel, hvis du i stedet for videokameraet havde købt et lager til 50.000, så ville dit resultat være 50.000, da der ikke (nødvendigvis) er nedskrivning på et lager, og man derved ikke fradrager købet i indkomsten.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 15
Skrevet kl. 11:02

I er hurtige! Tak til jer begge to, det opklarer mit spørgsmål.

Tillægsspørgsmål. Er det korrekt forstået, at jeg regnskabsåret efter kan trække 25% af 37.500 kr., altså 9.375 kr. fra mit resultat? Og at skattebetalingen derved vil udligne sig over nogle år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Emil Rasmussen:

I er hurtige! Tak til jer begge to, det opklarer mit spørgsmål.

Tillægsspørgsmål. Er det korrekt forstået, at jeg regnskabsåret efter kan trække 25% af 37.500 kr., altså 9.375 kr. fra mit resultat? Og at skattebetalingen derved vil udligne sig over nogle år?

ja helt korrekt - og at andre aktiver over straksafskrivningsgrænsen så lægges til summen og at det er den samlede sum der så fremover hele tiden afskrives de 25% af indtil den når straksafskrivning hvor det hele så kan afskrives til 0. Du får det fulde fradrag

Kameraet kan ikke tages ud af dig selv når det en gang er skrevet ned til 0. Det er kun skattemæssigt. Det ejes af firmaet og skal ved lukning, salg osv - sælges - feks. til dig selv til markedsværdi + moms efter moms nedskrivningsregler. 

vh John Hannokver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 15
Skrevet kl. 11:13

Fantastisk, det var en stor hjælp.Også forklaringen med frasalg osv.

Fortsat god dag til jer begge!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)