Hej alle Jeg har startet enkeltmandsvirksomhed i starten af året, men har et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på nogen steder. Derfor har jeg brug for jeres hjælp. I stedet for at give det konkrete eksempel, vil jeg sætte et nemmere et op, for at eksemplificere. Lad os antage at jeg har tjent 50.000 kr. i min enkeltmandsvirksomhed. Efterfølgende bruger jeg så 50.000 kr. på at købe et videokamera. Det behandles som et aktiv og jeg afskriver nu 25%, altså 12.500 kr. samme år. Mit spørgsmål er nu, hvad er mit skattepligtige overskud i virksomheden? Er det 0 kr., altså indtægter minus udgifter (50.000 kr. + 50.000 kr. = 0 kr.)? Eller er det 50.000 minus afskrivningen, altså 37.500 kr. (50.000 kr. + 12.500 kr. = 37.500 kr.)? Jeg bruger Dinero og på forsiden vises jo netop overskud hvor at værdien af aktiverne minus afskrivning, regnes med i "resultat" på forsiden. der er min forvirring opstået. På forhånd tak, den hjælp der ydes herinde er meget værdsat! |
dit overskud er 37.500 og du vil ha købt video kameraet som udgift og dernæst flyttet de 37.500 kr med konto for afskrivninger uden moms - over til status - Dinero har vejledning.
Jeg går ud fra Kamera kun skal bruges i virksomheden da det ellers var blandet aktiv. Afskrivninger - både straks og skattemæssige og regnskabsmæssige, er sammen med helt basal bogføring og regnskabsforståelse med i min E-bog "Introduktion til REGNSKAB"
vh John Hannover