Hej alle!
|
Har du brug for hjælp til værdiansættelse? Så tilbyder Saxis i samarbejde med dygtige virksomhedsmæglere udarbejdelse af værdiansættelse.
Hej alle!
|
Har du brug for hjælp til værdiansættelse? Så tilbyder Saxis i samarbejde med dygtige virksomhedsmæglere udarbejdelse af værdiansættelse. |
Hej SUne, Terminalværdien tilbagediskonteres med WACC, præcis som værdien for de øvrige år. Håber svaret kan bruges :)
|
Hej Martin, |
Hvor lang er din budgetperiode? (før du kommer til terminalværdien) |
Det lugter lidt af en fejl i bogen. Med en WACC på 7,5 og en budgetperiode på 5 år, skal tilbagediskonteringsfaktoren for terminalperioden være 1,543 (1,075^6). Dette er dog en fejl, med mindre der er forskellige tilgange til tilbagediskonteringsfaktoren for en terminalperiode. Kan svaret bruges? |
Martin, du er en SKAAAAT! :D |
Jeg havde bogen "financial statement analysis" som pensum og den tolker DCF-ligningen efter samme princip som Ole Sørensens bog, altså du anvender sidste budgetårs diskonteringsfaktor som grundlag og beregner ikke en ny for terminalåret. Om denne tolkning er rigtig eller forkert vil jeg på ingen måde kloge mig på, men om ikke andet så kan du måske anvende denne bog som kilde ligeledes! Om ikke andet så bliver det jo svære for censor at modargumentere 2 uafhængige bøger frem for 1. |
Det er simpelthen, så fornemt Martin! Du har lige reddet min dag. Den beregning har drillet mig så meget... |