Jeg er fotograf og har egentlig ret meget udstyr og mere kommer til hele tiden. Jeg er først lige startet op med at føre regnskab i Dinero nu. Hidtil har jeg bare bogført i et excel ark. Nu hvor jeg har fået et cvr nummer skal der lidt mere styr på mit regnskab. Jeg er derfor også igang med at få mit udstyr lagt ind i regnskabet, men jeg har jo købt en del i år. Det er jo ret dyre sager.... Kamera + forskellige objektiver hertil. Nogle af disse objektiver er købt løbende igennem, som der er kommet penge ind på kontoen. Spørgsmålet: Hvorfor skal jeg vælge at straks afskrive et objektiv til eksempelvis 6000? Jeg er sku nok ikke helt med på det afskrivning hvordan det fungere Kan se jeg også kan afskrive større beløb på en driftkonto. Mit første køb var på ca 31000 (kamera + objektiv) Mvh Karl Christian Buus Buus-Foto |
Buus-Foto:Jeg er sku nok ikke helt med på det afskrivning hvordan det fungere
Afskrivning er lidt firkantet sagt et spørgsmål om at flytte et fradrag fra en periode til flere forskellige perioder.
Grundtanken ved afskrivning er at fradraget over en periode skal afspejle den løbende værdiforringelse/slitage som et aktiv har.
Buus-Foto:Spørgsmålet: Hvorfor skal jeg vælge at straks afskrive et objektiv til eksempelvis 6000?
Teoretisk, så afskriver du egentlig uanset! Enten straksafskriver du eller også afskriver du løbende via en driftsmiddelsaldo.
Hvorfor du skal afskrive er lovreguleret, og for aktiver på en anskaffelsessum på 12.800 kr. eller derunder kan du vælge at straksafskrive, køb over dette beløb skal du afskrive via en driftsmiddelsaldo.
En af fordelene ved at afskrive skal findes i afskrivningslovens § 5 D, i og med du kan afskrive 115 % på nyanskaffede driftsmidler. Altså du køber et nyt kamera til 6.000 kr., men kan afskrive i alt 6.900 kr. hvis du afskriver over en periode i stedet for straksafskrivning.
Buus-Foto:Kan se jeg også kan afskrive større beløb på en driftkonto. Mit første køb var på ca 31000 (kamera + objektiv)
Nu ved jeg ikke om kameraet har været omfattet af en undtagelse i afskrivningsloven, men umiddelbart burde du have afskrevet løbende på dette køb og ikke straksafskrevet (hvilket jeg opfatter dit indlæg som om du gjort)
Har du evt. overvejet at få en revisor til at kigge dit regnskab igennem, at det er opstillet korrekt, diverse regler er overholdt og ikke mindst at du har husket at få alle fradrag med (eksempelvis muligheden med 115 % afskrivning). I mange tilfælde tror jeg lidt skatte- og regnskabsassistance hos en revisor giver mere værdi og sikkerhed end det du betaler herfor.