|
Hejsa, jeg sidder med et projekt, hvor jeg skal lave en værdikædeanalyse for en cafe (Servicevirksomhed) - Jeg kan ikke finde den i min bog, er der nogen der kan hjælpe mig med hvad sådan en skal indeholde, er simpelthen kørt fast.
/Patrick P |
Debat
|
Hejsa, jeg sidder med et projekt, hvor jeg skal lave en værdikædeanalyse for en cafe (Servicevirksomhed) - Jeg kan ikke finde den i min bog, er der nogen der kan hjælpe mig med hvad sådan en skal indeholde, er simpelthen kørt fast.
/Patrick P |
|
Hey, tak :) - næste spørgsmål, hvad ville kunne sættes på ved en cafe? Har ikke lært den model, skal lige have et eksempel hvis nogen kan :) |
|
Tjae værdikæden er jo forskellige fra virksomhed til virksomhed :-) Men her kan du se Porters version af den, og se hvilke elementer den bør indeholde: http://www.berg-marketing.dk/value_chain.htm |
|
Altså... Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg tror du bliver nødt til at uddybe spørgsmålet lidt.... En værdikæde er mange ting og folk anvender den forskelligt til analyse alt efter hvilket fokus der er ,,,,nogle har fokus på kundeværdien...andre på konkurrencefordele i forhold til andre aktører på markedet.... Jeg gætter på, at det er Porter vi er ude i her og hans model fokuserer på det "store billede"....hvordan hænger den reelle værdiskabelse sammen og hvilke omkostninger og værdier ligger i hele virksomhedens system. Mange virksomheder har idag outsourcet store dele af deres værdikæde. Men den bør have et formål,,,hvad søger du efter? Er det deres konkurrencemæssige position ift hvordan de magter at tilbyde kunderne deres markedstilbud eller..... Modeller bør aldrig bruges til andet end inspiration...som jeg engang læste i en god bog: "det er modellerne der skal tilpasses verden og ikke verden der skal tilpasse sig modellerne". Google har vist en god pædagogisk fremstilling...faktisk en side jeg havde glemt...men som vi brugte meget i starten af studietiden. www.berg-marketing.dk og i index finder du værdikæden...han har skrevet mange gode fif på denne side...
|