Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Har nu 2 ubrugelige lokale drev

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Malaga
Tilmeldt 11. Jan 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle - håber I vil hjælpe mig ud.

Min computer gik ned - og jeg måtte geninstallere Windows Vista for at få den op igen.

Resultatet er blevet at harddisken nu er todelt:

C: Her ligger den fungerende version af Vista. C: er begrænset til 10 GB, så der er ikke plads til at installere noget som helst...

D: Her ligger alle mine programmer, dokumenter o.s.v. samt den ikke-fungerende version af Vista.

Jeg kan ikke rigtigt komme til at gøre noget som helst fordi C: er alt for lille - og det er umuligt at finde frem til/bruge det der ligger på D:

Min drøm er kun at have ét lokalt drev C: med alle mine dokumenter, programmer samt den fungerende version af Vista - altså at kopiere mine programmer, dokumenter o.s.v. fra D: til C: for derefter at slette D: Men C: er desværre for lille til at kunne gøre det sådan bare lige....

Er der nogen der ved hvordan jeg gør?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Michael

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:57

Brænd det du vil gemme ud på dvd'er - slet det hele repartitioner til 1 samlet drev og geninstaller vista (alternativt slet dig D drev og brug f.eks. partition magic eller lign. til at udvide C til alt hd pladsen).

Fra Malaga
Tilmeldt 11. Jan 07
Skrevet kl. 17:18

Tak, men...... Jeg har allerede brændt alt hvad jeg vil gemme på CDer, men jeg kan ikke få slettet hele drevet. I kommandoprompten har jeg prøvet med format c:, men jeg får blot at vide at den er i brug og at jeg derfor ikke kan formattere.

Du skriver 'slet det hele repartitioner til 1 samlet drev'; hvordan gør jeg det`?

På forhånd tak.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:39

Du kan smide en windows 95 start diskette i hvis du har et floppy drev - ellers så smider du blot vista (eller en xp) installations cd'en i og i starten af installations processen kan du vælge hvor installationen skal ligge og her kan du samtidig slette dine partitioner og reformere den nye du skal lave.

Alternativt skal du have fat i en boot cd og slette derfra. se evt. her: http://www.ntfs.com/boot-disk.htm

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:55

Installationen so far er der intet galt med, du skal blot slette vista og dine gamle programmer fra D drevet. Herefter skal du installere programmerne igen og vaelge at laegge dem paa D-Drevet. Saadan har de professionelle installeret computere de sidste godt 10 aar :)

Saa har du nemlig operativsystemet for sig selv og saa er det nemt at geninstallere naeste gang :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:02

Problemet er lidt at han skriver at han ønsker at have det hele samlet på 1 drev Wink

Og lad os også lige konstatere at de fleste programmer ikke vil fungere hvis du installere en frisk windows på dit c drev og de ligger på d drevet alligevel, da alle registrerings database entries i windows bliver slettet ved reinstall af windows.

Fra Malaga
Tilmeldt 11. Jan 07
Skrevet kl. 18:15

Tak til jer begge.

Umiddelbart er hverken programmer eller dokumenter tilgængelige som tingene er nu. Skal jeg virkeligt slette det hele og installere programmerne igen for at få det til at virke?

Der må da være en lettere måde..... Der er bl.a. en del downloadede programmer og eftersom min internetforbindelse er ekstrem langsom så tager det uanede mænger af tid.....

Endnu engang tak for hjælpen.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:37

Du kan teoretisk overfører registrerings databasen m.v. fra din gamle windows installation til den nye - men det kræver at du er minimum på super bruger niveau og det er vist ikke tilfældet. Nogle programmer er dog uafhængige af installation da alt køres fra mappen programmet ligger i - for at se om nogle at dine programmer kan det skal du ind i d:\programmer\ (hvis dansk windows) og prøve at køre den primære exe fil i hvert dir - de programmer som virker kan afvikles direkte fra deres nuværende placering og behøver ikke geninstallering.

Så ja du skal nok slette og installere det hele forfra.

En god løsning kan dog være et C drev på 30-40GB også resten på D drevet og at du opretter en mappe på D drevet du kalder Downloads f.eks. hvor du kan ligge de programmer du henter over nettet, hvis du nu skal geninstallere en anden gang.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:34
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:52

Jeg arbejder ikke med Vista, men vil da tro, at følgende kan klare ærterne for dig: http://www.ultimatebootcd.com/

Der ligger et program på denne CD, der hedder Ranish Partition Manager: http://www.ranish.com/part/

Du får mulighed for at ændre partition-størrelse uden at skulle flytte data (backup er dog altid en god idé).
(Ved ikke, hvorfor jeg skriver i kursiv)

Vh
Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)