Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af skat fra løn til ansatte - hvordan fungerer det i praksis?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har mit egent IVS og har netop kørt min første løn til mig selv og bogført den - det hele gik fint.

Nu har dog et spørgsmål. Jeg var egentlig af den opfattelse, at nets ville hæve det fulde beløb (a-skat, am-bidrag og udbetling til mig selv) fra min virksomhedskonto og fordele det til mig og skat.

Men så vidt jeg kan se i danløn, vil nets kun hæve det der skal udbetales til mig, og da jeg bogførte i dinero var det også kun det jeg skulle have udbetalt der blev trukket på likvidbeholdningen. A-skat osv belv bogført men ikke trukket fra min konto.

Så hvordan foregår det i praksis med indbetaling af a-skat fra lønninger? Skal jeg gøre det når året er omme eller?

Mvh.

Min hjemmeside, hvor man kan finde a-kasse priser

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

A skat og AM bidrag bogføres på skyldig a skat - og opkræves så , som jeg husker det måneden efter. Du kan i Danløn se datoen (husker ikke lige her hvor) ellers hør danløn hjælp hvor du ser dato for hævning af A skat og Am bidrag

Der kan også være ATP som også trækkes siden via en opkrævning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 33
Fra  GO | kiwi Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg kan se at ved mig blev skat og AM bidrag først trukket 10 dage efter lønnen blev trukket. Så der er lidt forskydning på.

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Begge,

Tusind tak for svar - så det bliver altså hævet automatisk som jeg havde regnet med - godt godt.

At det så ikke kan se på min likvidebeholdning er jeg lidt træt af, når nu pengene rent faktisk bliver trukket - men sådan må det jo være.

Mvh.

Min hjemmeside, hvor man kan finde a-kasse priser

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal kort sagt aldrig bruge din bank konto som likviditets-oversigt - da det er et fuldkommen forkert billede. 

Brug dit økonomi program, for at se hvor stor en del af din bank-balance der reelt er disponibel. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Momentet:

Hej Begge,

Tusind tak for svar - så det bliver altså hævet automatisk som jeg havde regnet med - godt godt.

At det så ikke kan se på min likvidebeholdning er jeg lidt træt af, når nu pengene rent faktisk bliver trukket - men sådan må det jo være.

Mvh.

Der må da normalt være masser af den slags? Telefonregning man modtager som trækkes 14 dage senere, abonnementer der faktureres en måned til betaling næste måned, lige som der vel må være regninger du selv sender, som kunden først betaler nogle dage efter - måske først måneden efter.

Du skal bogføre ALT på fakturadagen - bl.a. af hensyn til moms som jo skal i ret måned/periode. Din moms - købsmoms og salgsmoms er jo også lidt samme sag - den står jo også i status som skyldig eller tilgode

Det lyder lidt, som om du ikke bogfører i et regnskabsprogram, men det er i alle fald vigtigt, at du vender dig til at bogføre på faktura dato både ind og ud - så moms og alt bliver korrekt. Betaling har intet med indtægten eller udgiften at gøre, den kunne sågar jo ske i et andet år - ex du fakturere i december og kunder betaler i januar

Der kan også være ATP som du kan se i Danløn hvis du har indtastet dine oplysninger korrekt

Du kan læse en masse mere om regnskab for nye virksomhedsejere i min E-bog "Introduktion til REGNSKAB" link

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du skal bogføre ALT på fakturadagen - bl.a. af hensyn til moms som jo skal i ret måned/periode. Din moms - købsmoms og salgsmoms er jo også lidt samme sag - den står jo også i status som skyldig eller tilgode

Det lyder lidt, som om du ikke bogfører i et regnskabsprogram, men det er i alle fald vigtigt, at du vender dig til at bogføre på faktura dato både ind og ud - så moms og alt bliver korrekt. Betaling har intet med indtægten eller udgiften at gøre, den kunne sågar jo ske i et andet år - ex du fakturere i december og kunder betaler i januar

Jeg har faktisk et regnskabsprogram, Dinero, og jo jeg befører selvfølgelig alt. De eksempler du nævner bliver dog trukket fra min konto og påvirker også min likvidtet således at jeg en gang imellem kan afstemme med hvad min likviditet er og hvad der står på kontoen - så pengene passer.

Men det er så her, som jeg forstår det, at skatten som jeg skal betale vil blive trukket fra min konto, men ikke blive trukket fra min likviditeret i mit regnskabsprogram, og så kan jeg ikke rigtig afstemme mere.

Jeg har nemlig bogført lønnen, og her blev der kun trukket det udbetale beløb fra banken...

Er der et eller andet jeg har gjort forkert i Dinero siden den skat jeg betaler ikke kan ses som værende trukket fra på den likvide beholdning?

Min hjemmeside, hvor man kan finde a-kasse priser

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Momentet:
De eksempler du nævner bliver dog trukket fra min konto og påvirker også min likvidtet således at jeg en gang imellem kan afstemme med hvad min likviditet er og hvad der står på kontoen - så pengene passer.
også din moms?? Den vil naturligvis gå i banken med det samme men jo også stå som et beløb du skylder bort eller har til gode.

Jeg kan ikke sige om du har bogført løn forkert - men den er IKKE trukket fra din konto - den står som skyldig hvad skatten angår.

Danløn har integration til Dinero så du vil kunne se, på hvilke konti du skal bogføre

Lønnen er delt i løn til dig - bogføres direkte på bank da du får dem med det samme - A-skat og Am-bidrag - bogføres som kortfristet gæld på skyldig skat - og ATP bogføres som skyldig ATP i kortfristet gæld

Så i næste måned, når skat trækkes fra banken - så bogfører du det fra skyldig skat, så den går i 0 mod bank. Dermed stemmer din bank hele tiden og det er helt afgørene, at du altid kan afstemme din bank

Du vil ikke på sigt kunne forvente at alt du sælger og køber nødvendigvis betales fra banken samme dag du køber eller sælger - så du er nødt til at forstå den med kreditorer og debitorer som står som skyldige og tilgode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Apr 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Billig-Bredbånd.nu Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Brug for nyt bredbånd? Tjek min side www.billig-bredbånd.nu ud!

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Nej moms står selvfølgelig som et skyldigt beløb, men den dag jeg betaler momsen og bogføre betalingen, så opdateres min likvide bebholding, og så kan jeg afstemme med banken uden problemer - så på den front er der ingen problemer.

Men jeg må se på det du skriver omkring at den skyldige skat skal gå i 0 mod banken. Jeg beførte mellem Dinero og Danløn i henhold til deres integrations, så vil tro at det er ok - men hvordan jeg lige får den til at gå i 0 mod banken skal jeg nok lige have undersøgt nærmere - vil ihvertfald gerne kunne afstemme med banken som du skriver.

Mange tak for din hjælp!

Mvh.

Min hjemmeside, hvor man kan finde a-kasse priser

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)