Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af virksomhed / fradrag for underskud

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste år oprettede jeg et aps til af fungere som holding selskab for min andel i et A/S. Jeg kom privat med 50.000 kr til mit ApS og lånte så 150.000 kr. i banken til mit ApS. Dvs. mit Aps nu havde Kr. 200.000 at arbejde med. Disse 200.000 blev brugt som indskud/egenkapital i et andet A/S som jeg så havde 20% af. A/S'et er lavet med 500.000 i stiftelse og ekstra indskud 500.000 fra ejerkredsen, hvoraf jeg som nævnt havde 20%. Virksomheden kunne ikke køre og pengene er tabt. Jeg har solgt mine 20% for 1 krone til de andre ejere der vil prøve at udnytte tabet i et af deres andre holding selskaber. Mit spørgsmål er så: Kan jeg få fradrag på min selvangivelse i år/næste år for noget af det tabte. Enten de 50.000 jeg privat lånte ind i ApS'et og hvad med de 150.000ApS'et har lånt? Jeg regner med at lukke ApS'et i denne måned.  Hører gerne fra nogle folk der har forstand på dette.  Pfh tak.  Mvh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46761
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Du bør gå til en revisor. Der er forskel på stiftelseskapital og lån og jeg kan ikke lige af det du skriver, se hvad der er hvad. De 50.000 må være stiftelseskapital og dem er der fradrag for som tab på aktieindkomst (27/42% værdi) De 150.000 lyder som et lån fra dig til holding og de kan så ikke være brugt til stiftelse - da holding jo nok har haft de 150.000 kr men samtidigt haft gæld til dig på 150.000 kr - Er det et lån og det ikke er konvertibelt - så kan de være tabt. 

Lad en revisor udrede det hurtigt - kan måske koste nogle tusinde, men du kan måske heller ikke selv lige lukke dit Holding ApS - det forudsætter regnskab og så beslutning om enten lukning ved erklæring (hvis der er kapital tilbage) eller overveje tvangslukning- )(hvis der ikke er kapital)

Du skal derfor nok ha en revisor ind over i alle fald, og fradraget kan han overskue på ingen tid

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html fortæller, under selskaber - om de muligheder der er for lukning. Det kan sættes iværk denne måned - men processen kan tage 6-10 mdr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig i at de 50000 vil give fradrag i aktieindkomst og hvis de 150000 kr er et almindeligt lån til ApS fra hovedaktionær så er der ikke fradrag. (Kursgevinstlovens paragraf 14, stk. 2).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)