Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af et IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis man stifter et nyt IVS selskab - må man så overføre fx en bil til det nye selskab fra stifterens enkeltmands virksomhed uden at lave en afregning? 

Tilmeldt 14. Feb 13
Skrevet kl. 21:40

Så vidt jeg ved, så hæfter man personligt i et iværksætterselskab. Det er derfor ligegyldigt om din bil står i i selskabet eller ej, da kreditorerne kan kræve deres penge igennem din private formue. Ang. afregning, så ved jeg ikke lige hvad du mener?  

Tilmeldt 9. Nov 15
Skrevet kl. 14:21

Et enkeltmandsvirksomhed som sælger cykler og udlejer autocampere ønsker at starte en IVS op med autocamperne. For at få et bedre overblik over cykel butikken og udlejningsvirksomheden.

Autocamperne står i privat personens navn - hvis bilerne omregistreres til selskabet og selskabet køber biler for et beløb - så er selskabet ejer af bilerne - kan kreditorerne så stadig kræve deres penge igennem privatpersonen?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:43

blauto:

hvis man stifter et nyt IVS selskab - må man så overføre fx en bil til det nye selskab fra stifterens enkeltmands virksomhed uden at lave en afregning? 

Nej, du må ikke overføre et aktiv (bil, cykel eller noget helt tredje) uden afregning. 

Hvis et aktiv overføres i forbindelse med stiftelsen af selskabet, så skal der laves en vurderingsberetning af en revisor, hvilken siger god for at værdien af aktivet er til stede.

Hvis du kontantstifter selskabet og ønsker at sælge aktivet til selskabet, så skal handlen laves med udgangspunkt i det man kalder "armslængde-princippet", hvilket vil sige værdien skal være den samme som hvis du havde solgt til en uafhængig tredjemand.

Jeg vil dog helt klart anbefale dig at søge hjælp hos en revisor eller lign. så du er sikker på at tingene er gjort efter bogen.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)