Jeg tænker jo umiddelbart også at det er en god investering... Dog er sælger gået 150.000 kr ned allerede, så er ikke sikker på at hun vil gå længere ned... Og ja, helt klart en stor webshop med et stort sortiment, og ville så have to afdelinger i to forskellige butikker.
Virksomheden sælges pga sygdom. Om virksomheden er pengene værd, er det jeg forsøger at blive klogere på. Det er der helt sikkert andre der har mere forstand på end jeg, kan jeg allerede høre med de forskellige svar jeg har fået herinde :)
ZiiLAS (www.ziilas.dk):
Helt konkret vil jeg sige, at udfra det du beskriver ville det være en god investering at købe virksomheden for ca. 250-290.000 kroner, og få flyttet hele virksomheden over til din egen nuværende virksomhed, så du suger så meget værdi fra din nu afdøde konkurrent til dig som muligt.
Det vil være bedst at have et stort firma, med ét navn og én samlet vision og strategi, i stedet for at lave det samme administrative arbejde to gange i to virksomheder. Selvom du har én stor virksomheder kan du stadigvæk have to eller tre mindre afdelinger/brancher i virksomheden.
Jeg synes du skal forsøge så godt som muligt at få købt virksomheden, men også se grunden til at ejeren ikke vil (eller tør) drive virksomheden længere.
Men 350.000 er en høj pris, så det må være op til dig om det er det vær, eller om du bare selv skal bruge de penge på din egen virksomhed.
Køb den, luk/afvikl den fysiske butik og bibehold webshoppen. Lyder som den bedste løsning (forrentningsmæssigt) og vel også det der er nemmest gjort. Så ville du også kunne bibeholde det brand og tilstedeværelsen online som webshoppen har. Det er formodentligt ikke de samme kunder der er på webshoppen pg i den fysiske butik alligevel. Kan lageret evt ikke integreres i din nuværende løsnimg, så du kan spare lidt på omkostningerne dér?