Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervs- eller privatkonto?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg og en ven er igang med at opstarte vores egen virksomhed.

Vi er dog i tvivl om, hvorvidt vi må bruge en privatkonto hos banken eller om vi skal oprette en ny erhvervskonto (som ofte er rimelig dyr)?

Og har i evt. nogle forslag til banker, hvor man kan oprette en billig erhvervskonto?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er jo et krav fra SKAT at i skal have en Nemkonto til virksomheden. Jeg tror ikke i kan lave det nummer med jeres privatkonto. Desuden er der nogle forsikringsmæssige problemer med at have virksomhedens penge på en privatkonto. Det vil banken helt sikkert ikke gå med til, da en privat konto er mere forsikret end erhverskontoer.

Jeg tror ikke i kommer ud over det, med mindre der er tale om en MEGET lille virksomhed.

Tilmeldt 21. Jun 14
Indlæg ialt: 330
Fra  Weebio Skrevet kl. 14:48

Banker tillader generelt ikke at man bruger sin privat konto til erhverv og som Remy også nævner så kræver Skat at der er en nemkonto.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 17:19

Det afhænger for det første af, om der er tale som et selskab eller en personlig ejet virksomhed. Såfremt det er et selskab, et det et lovkrav at have en erhvervskonto, da økonomien skal være helt adskilt fra det private. Ved personlig virksomhed kan en personlig konto bruges, men kræver bankens godkendelse, da den skal benyttes som nemkonto ifm. momsudbetaling mv. 

Som ansat i en af landets større banker, kan afsløre at det ikke er lige til. Vi ser helst at der oprettes en erhvervskonto i virksomhedens navn. Og benyttes en privat konto alligevel til firmaet, vil du som kunde typisk blive bedt om at lave det om.

John Hannonver har skrevet en rigtig god artikel om ovenstående faktisk: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

julindsk:

Jeg og en ven er igang med at opstarte vores egen virksomhed.

Vi er dog i tvivl om, hvorvidt vi må bruge en privatkonto hos banken eller om vi skal oprette en ny erhvervskonto (som ofte er rimelig dyr)?

virksomhed - som i I/S - der KAN I bruge en personlig konto hvis banken vil tilknytte den jeres CVR nummer ud over personens CPR - men det er da upraktisk at ha en konto som tilhører den ENE person i et I/S som firmakonto - og ikke tilhører begge. Det koster ofte lidt idag at få erhvervskonto - både som Remy er inde på forsikringsmæssigt er der forskel og der er også klart større risiko ved erhvervskonto - som jo har mange flere transaktioner og kan ha varer der betales og returneres - efter en konto er tømt og meget andet sjov

Er det IVS som selskab så er svaret at KUN erhvervskonto er lovligt. Så skal I ud over den pris også regne med lovpligtig arbejdsskade forsikring for jeg begge - 

Uanset I/S eller IVS - så husk ejeraftale som er MEGET vigtig

Her har jeg skrevet om forskel på personlig virksomhed og selskab - store forskelle i regler og omkostninger faktisk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  start der

Jeg har skrevet lidt om hvilke omkostninger der er ved at have firma-  enten virksomhed eller selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)