Goddag Hvis min enkeltmandsvirksomhed der har skatteår=kalenderår udfører en opgave for en kunde i slutningen af 2015, hvad styrer så hvilket skatteår det beskattes i? 1) Det kalenderår arbejdet udføres i? 2) Det kalenderår "sidste rettidige betalingsdato" på fakturaen ligger i? 3) Det kalenderår kunden overfører pengene? 4) Det kalenderår pengene er til disposition på min virksomheds konto? Problemet opstår naturligvis med fakturaer med betalingsfrist lige op til nytår. Rykker de til skatteåret 2016 hvis kunden først betaler lige efter nytår? Men det opstår også hvis kunden vil have f.eks. 30. dages kredit, så arbejde udført i december først har retttidig ebtaling ultimo januar i næstfølgende kalenderår.? Supplerende spørgsmål: Hvis svaret er at skatteåret godt kan være 2015 selvom pengeoverførslen fra kunden til min virksomhed først kommer i 2016, gælder det så også for beskatningen i af indkomsten i privatøkonomien hvis vi sætter at straks kunden betaler min virksomhed foretager jeg en hævning/lønudbetaling til privatøkonomien (enkeltmandsvirksomhed med virksomhedsskatteordningen)? |
Jeg mener helt klart det er faktura datoen.