Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skatteår vs. hvornår arbejdet udføres vs. hvornår der betales

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag

Hvis min enkeltmandsvirksomhed der har skatteår=kalenderår udfører en opgave for en kunde i slutningen af 2015, hvad styrer så hvilket skatteår det beskattes i?

1) Det kalenderår arbejdet udføres i?

2) Det kalenderår "sidste rettidige betalingsdato" på fakturaen ligger i?

3) Det kalenderår kunden overfører pengene?

4) Det kalenderår pengene er til disposition på min virksomheds konto?

Problemet opstår naturligvis med fakturaer med betalingsfrist lige op til nytår. Rykker de til skatteåret 2016 hvis kunden først betaler lige efter nytår?

Men det opstår også hvis kunden vil have f.eks. 30. dages kredit, så arbejde udført i december først har retttidig ebtaling ultimo januar i næstfølgende kalenderår.?

Supplerende spørgsmål:

Hvis svaret er at skatteåret godt kan være 2015 selvom pengeoverførslen fra kunden til min virksomhed først kommer i 2016, gælder det så også for beskatningen i af indkomsten i privatøkonomien hvis vi sætter at straks kunden betaler min virksomhed foretager jeg en hævning/lønudbetaling til privatøkonomien (enkeltmandsvirksomhed med virksomhedsskatteordningen)?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:42

Jeg mener helt klart det er faktura datoen.

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 14:58

Det helt korrekte svar vil være den periode, hvor arbejdet udføres.

I praksis anvendes fakturadato oftest for enkeltmandsvirksomheder.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:05

Kristian Sørensen:

Goddag

Hvis min enkeltmandsvirksomhed der har skatteår=kalenderår udfører en opgave for en kunde i slutningen af 2015, hvad styrer så hvilket skatteår det beskattes i?

1) Det kalenderår arbejdet udføres i?

2) Det kalenderår "sidste rettidige betalingsdato" på fakturaen ligger i?

3) Det kalenderår kunden overfører pengene?

4) Det kalenderår pengene er til disposition på min virksomheds konto?

Problemet opstår naturligvis med fakturaer med betalingsfrist lige op til nytår. Rykker de til skatteåret 2016 hvis kunden først betaler lige efter nytår?

Men det opstår også hvis kunden vil have f.eks. 30. dages kredit, så arbejde udført i december først har retttidig ebtaling ultimo januar i næstfølgende kalenderår.?

Du skal beskattes på det tidspunkt hvor du har ret til honorar/omsætning, rent teoretisk kaldet retserhvervelsestidspunktet.

I praksis er det ved varer på leveringstidspunktet og ved ydelser er det når arbejdet er udført, hvilket i langt de fleste tilfælde ender med at blive faktureringstidspunket. Bemærk i denne sammenhæng at betalingsbetingelserne ikke har nogen betydning, det er et rent likviditetsmæssigt problem/udfordring for din virksomhed.

Udfører du eksempelvis en opgave som løber fra 1/11-15 til 30/11-15, så skal den opgave beskattes i 2015 uanset hvornår du laver fakturaen (og hvilken dato denne har) og om uanset om betalingsbetingelserne siger forfald 1/1-16 eller senere. Det vil sige at det i dit tilfælde er nummer 1.

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:18
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det er fakturadatoen som gælder hvilket regnskabsår/skatteår bilaget skal bogføres i. (dette er vigtigt med hensyn til moms mm)  Dette gælder både og købs- og salgsfakturaer. Det er aldrig betalingstidspunktet som er gældende. Når du hæver penge til dig selv,  er det også datoen som styrer hvilket regnskabs-/skatteår skal bogføres i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår ikke hvem der gav Brilia 1 stjerne. Det er da korrekt sådan overordnet - at det er faktureringsdato som generelt svarer til leveret  som er dato for moms og for indtægt - Betalingsdato er i alle fald aldrig gældende. Så i mine øjne helt korrekt svar

det kan være det med når du hæver til dig selv der giver EN stjerne for alm hævning i enkeltmands har intet med skat at gøre men ja  det skal da bogføres i det år det hæves - sker bare i status og er ligemeget for skat i alm enkeltmands http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:21

Cookie - John Hannover:

Jeg forstår ikke hvem der gav Brilia 1 stjerne. Det er da korrekt sådan overordnet - at det er faktureringsdato som generelt svarer til leveret  som er dato for moms og for indtægt - Betalingsdato er i alle fald aldrig gældende. Så i mine øjne helt korrekt svar

Måske har det noget at gøre med at når Brilla skriver lige præcis hvordan det er, uden at forklare/redegøre det kun er en praktisk regel, så tror jeg det kunne få folk til at tro man efter eget valg kan vælge at placere en indtægt i et vilkårligt skatteår ved bare at påføre den fakturadato man finder mest passende.

En skattemæssig indtægt hører altid hjemme i det skatteår der hvor den er optjent. Og det kan klart misforstås når man læser hans indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:42

Jesper_nl:
En skattemæssig indtægt hører altid hjemme i det skatteår der hvor den er optjent. Og det kan klart misforstås når man læser hans indlæg
ok - ja sådan læste jeg det som ikke - men jeg er da i alle fald helt enig - det er optjeningsår der gælder, hverken mere eller mindre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)