Kære Aminoer. Jeg har opfundet mit eget "bålsted"/grill". Jeg er sikker på at det kan blive en kæmpe succes og mange andre end mig også vil have glæde af den. Jeg har søgt på gooogle og div. sider, men kan ikke rigtig finde nogen information om hvad man skal hente ind af godkendelser til en sådan grill? Skal der overhovedet nogle godkendelser til, og hvilke myndigheder er relevante for mig i den sammenhæng? Kan godt være man kan finde informationen på nettet, jeg har bare ikke være dygtig nok til at finde den. Håber i kan hjælpe mig, om ikke andet så lidt på vej :) Mvh. Jonas |
Som producent og sælger står du mål for, at den er sikker. Dvs. at der ikke er risiko for skade på andre ting eller personer (produktansvarsloven).
Jeg er ikke bekendt med, om der gælder særlige krav til en grill / bålsted. Det gætter jeg faktisk på, at der ikke er - altså ud over produktansvarsloven, som gælder alle produkter (i eu).
Spørgsmålet er imidlertid om du har midler og kompetence til selv at sætte den i produktion. Hvis jeg var dig, ville jeg overveje, om det er så unikt en ide til nyt bålsted/grill, at man skal søge patent på det, og når jeg har sikret min ret, vil jeg høre evt. relevante producenter, om det var noget for dem at få retten til produktionen mod eksempelvis at du får royality eller lignende. Jeg mener de fleste væksthuse rådgiver om det at opnå patent.
Det bemærkes, at det faktisk ofte er sådan, at man ikke kan få patent på ens "opfindelse", måske fordi andre har fået tilsvarende ideer osv. - Det betyder dog ikke, at det ikke er en god ide at forfølge ideen, men så skal man nok have dem, som man vil samarbejde med, til at underskrive en hemmeligholdelsesaftale m.v., som omfatter, at de ikke har lov til uden om dig at starte produktionen efter du nu har forelagt dem den gode ide.
Held og lykke
/Rikke