Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ups.. Eu køb med betalt moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har idag dummet mig, jeg har fra en fransk producent købt værktøj til min produktion. Ved oprettelsen har jeg ved en fejl ikke fået oplyst mit VAT nr, hvorfor der selvfølgelig er trukket fransk moms på købet som jeg betalte med det samme. Jeg opdagede dog først fejlen efter ordreafgivelse og betaling. 

Når nu pengene allerede er trukket, går jeg ud fra at det er for sent at få ændret fakturaen/kvitteringen. 

Momsen udgør 110 Euro, hvilket så vidt jeg kan se er under minimumsgrænsen for momsrefusion, når man kun ansøger én gang årligt. 

Jeg vil derfor høre for at være sikker, hvis ikke jeg kan få ændret bestillingen.
Er det korrekt at jeg i det tilfælde bogfører bilaget med beløbet ex. moms som normale fakturaer for EU varekøb. Og bogfører momsbeløbet som ikke-fradragsberettiget udgift?

Bonus spørgsmål: Har Dinero en konto for sådanne ikke-fradragsberettigede udgifter?

Mvh. Daniel
- På forhånd mange tak for hjælpen !:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:27

Du kan ikke søge momsrefusion normalt for moms du ved fejl (frivilligt jo) har betalt. Det er kun til moms som du betaler under rejse i landet og ikke til varer eller andet du tager med hjem heller.

Du bør bare bogføre hele beløbet på en konto uden moms - momsen er nemlig bare en udgift når den ikke kan trækkes fra.

Dit alternativ var, at give franskmanden dit moms nr - bede om en kreditnota og ny faktura uden moms- det kan jo godt være han vil være med på det, når han ser du er momsregistreret og han ved han har leveret til dig i Danmark

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Først og fremmest, mange tak for hjælpen. 

Som jeg har forstået det er momsbeløbet som jeg fejlagtigt har betalt, ikke skattemæssigt fradragsberettiget hvilket beløbet jeg har betalt for værktøjet ex. moms jo er. 

Hvis jeg så bare bøgfører hele fakturabeløbet på en konto uden moms, så får jeg vel i regnskabet skattemæssigt fradrag for den betalte moms, hvilke må være en fejl? eller er jeg helt gal på den?
Og fakturaværdien ex moms. skal vel stadig figurere i rubrik A.

Udover mit uddybende spørgsmål vil jeg forsøge at få en ordning med franskmændende :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49

Friis91:
Som jeg har forstået det er momsbeløbet som jeg fejlagtigt har betalt, ikke skattemæssigt fradragsberettiget hvilket beløbet jeg har betalt for værktøjet ex. moms jo er. 
det kan du har ret i - ser nu beløbet er ganske højt og da det er en "frivillig" moms - så vil der ikke være fradrag - og du skal finde en konto i Dinero som du kan finde igen ved årsafslutning og så lægge moms beløbet til. Bogføre den på en konto du selv kan lave uden moms - og kalde den - til regnskabsregulering. 

Var det under 50 Euro kunne du ha taget det som udgift - men det var vist over som jeg nu husker det - og så er der ikke fradrag men du kan bede om kreditnota og ny faktura og det koster jo ikke din leverandør noget, så mon ikke franskmanden er smidig her

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

Her jeg forstået det rigtigt?:

Jeg opretter en konto fx "Frivillig EU moms, ikke fradragsberettiget" herpå bogfører jeg momsbeløbet. 

Når vi så når til at lave selvangivelsen for 2015, bruger jeg mine tal fra Rapporterne i dinero, men lægger beløbet på kontoen jeg har oprettet, til det overskud jeg oplyser, og så er det i virkeligheden det?

Mvh. Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

ja sådan kan du gøre med alt der ikke er fradrag for - det kunne også være ting der kun var delvist fradrag for - gaver osv - det tager man i skattereguleringen

Hvis du ex har virksomhed og skal ha fradrag for kørsel efter kørebog og statens takst-  så er det modsat. Du tager det ikke i regnskabet MEN du laver en regulering hvor du reducerer dit resultat til skat med det beløb du skal ha fradrag for - nedsætter dinero overskud til skat, og gemmen din skatteregulering til en evt kontrol

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/regnskabsregulering-fra-drift-til-skat.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59

Jeg siger rigtig mange tak for hjælpen !:D

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)