Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsikringer og underforsikring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har været så uheldig at have indbrud, og har i den forbindelse fået at vide jeg er underforsikret af min taksator.

I den forbindelse er der nogen ting der gør mig usikker på om det taksatoren har gang i egentlig er korrekt.

For det første står der intet i hele min police om underforsikring. Jeg har nu konstateret at der er noget lovgivning omkring det (§40 i FAL), men i den police jeg har fået ved indgåelse af forsikringen står der intet om underforsikring. Jeg er derfor i tvivl om forsikringen overhovedet kan gøre dette gældende? Jeg vidste intet om underforsikring ved indgåelse, og jeg troede blot at den sum jeg tegnede forsikring for, var den maks erstatning jeg kan få. Jeg er med på det er min egen fejl ikke at kende lovgivningen, men omvendt har jeg det sådan at man som privatperson ikke læser Forsikringsaftaleloven for at kende sin polices betingelser, men blot læser sin police. Derfor er mit første spørgsmål: Når der intet er skrevet om underforsikring i min police, kan forsikringsselskabet så overhovedet gøre dette gældende?

Derudover så er der f.eks. på kontanter maksimaldækning i min forsikring på 26.000 kr - jeg havde ved indbruddet 35.000 kr liggende. Min taksator opgøre derfor iht. underforsikring at jeg havde 35.000 kr liggende, men udbetaler stadig kun de 26.000 kr. Jeg er med på jeg ikke kan få mere end den maksimale dækning, men samtidig mener jeg ikke at underforsikring så kan gøres gældende på dette?

På smykker har min forsikring en maksimal dækning på 10% af forsikringssummen (400.000 kr) = 40.000 kr. Jeg havde smykker liggende for knap 65.000 kr. Min taksator udbetaler derfor 40.000 kr, men indregner 65.000 kr i beregningen om underforsikring.

Det betyder i sidste ende at min erstatning reduceres meget. Jeg vil derfor hører om dette er den korrekte måde at opgøre underforsikring på? Jeg har fået fortalt at når der er tale om underforsikring, så gælder dette ikke ved steder hvor der i policen er indskrevet maksimum dækning --> Her gælder maks. dækningen blot, og at det er maks dækningen der skal indregnes ifm. underforsikring også.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

Jeg tror desværre din forsikring har retten på sin side. Underforsikring er man selv forpligtet til at kende til, selv om der nok skal være en del som ikke gør

Princippet er så, at man max får det man er forsikret for, men som "straf" for ikke at ha tegnet forsikringen på de værdier man faktisk har  så får man ud over det - et nedslag i forsikringen svarende til underforsikringsprocenten.

Det er derfor meget afgørende, at man altid sikrer sig, at forsikringssummer dækker - man kan ikke nøjes med at forsikre et bestemt beløb, fordi ens værdier måske svinger og man vil være tilfreds med det man forsikrer for - underforsikring reducerer så procenten

Der findes selskaber, som i policen har accept at op til f.eks 25% underforsikring, men ellers generelt, så som jeg læser dig, anvender forsikringsmanden de helt gængse regler for alle forsikringer

Skal man forstå grunden lidt, så kan det være, at man kunne være fristet til at forsikre alt indbo for 200.000 kr, ud fra, at mere bliver der vel aldrig stjålet. Forsikringsselskabets risiko er dog hele tiden det som man har - f.eks 400.000 kr - og at man så er heldig tyven kun løber med 200.000 kr, gør ikke, at man får alle 200.000, man får straf for at have været underforsikret

Der hvor underforsikring meget ofte rammer, er ved brand. Folk forsikrer ud fra, at de jo ikke tror tyven løber med alt i hytten, men ild gør, og så dukker masser af underforsikringer frem i lyset

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:43

Jeg kan ikke se du har problemer med underforsikring, for mig lyder det som om du får din maks dækning.

Du får de 26000 der er maks dækning og de 10% der er maks for smykker er 40000 dermed får du maks igen.

Siger din taksator ikke bare til dig at du burde have tegnet en forsikringsum på 650000 så du havde fået fuld dækning for det du mistede. Havde du brugt 650000 ville du få en erstatning på 100000, nu får du kun 66000 (som er det policen er tegnet på).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07

Hej begge

Tak for svar.

Det som taksatoren gør - og som jeg nu har brugt en time på at sidde og regne og prøve at forstå, er at han siger:

Maks dækning for smykker = 40.000 kr

Maks dækning for kontanter = 26.000 kr

= 66.000 kr. Dem får jeg.

Han laver så samtidig en underforsikringsberegning hvor han siger at jeg er underforsikret pga. at jeg havde flere smykker liggende, end for de 40.000 kr, og jeg havde lidt flere kontanter liggende end de 26.000 kr.. Det tal giver så i alt omkring 100.000 kr, det tal tager han med i sin underforsikringsberegning, når der skal udbetales penge for de resterende stjålne effekter, således at det ender med at mit resterende indbo erstattes med under 50% af hvad jeg burde have fået.

Jeg synes ikke det giver mening på denne front at regne deres faktiske værdi med i underforsikringsberegningen, da policen jo allerede har begrænset mig til 66.000 kr i alt....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

en lidt sjov måde at beregne det på synes jeg men princippet er - at hvis du har samlet værdi 200.000 og kun har forsikret for 100.000 kr - og så får stjålet for samlet 100.000 kr - så var du underforsikret og får der for et tilsvarende nedslag i de 100.000 kr - så du ikke får 100.000 men som jeg husker det - direkte nedskåret til 50.000 - da du kun var forsikret for halvdelen af det du ejede

Du kan jo også altid klage til forsikringsankenævnet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)