Kære Aminoer, |
Hejsa
Ja, nu er jeg jo ikke jurist, men sådan læser jeg det faktisk.
Men her bør i tage fat i nogle der kan hjælpe jer, det kan f.eks være en advokat, eller måske hans fagforening
//Morten
Kære Aminoer, |
Hejsa Ja, nu er jeg jo ikke jurist, men sådan læser jeg det faktisk. Men her bør i tage fat i nogle der kan hjælpe jer, det kan f.eks være en advokat, eller måske hans fagforening //Morten |
Jeg læser det som kun programmel udvilket i virksomhedsregi, som er omfattet. Dvs at hvis han udvikler en webshop i fritiden, og det ikke lginer det han laver normalt, så skulle det have indflydelse. Jeg vil dog også råde til at vende det med en fagforening, de sidder der for det samme |
Det fremgår af paragrafen, at denne gælder i virksomhedens regi samt at være omhandlende systemer som medarbejderen tilfører - hvorfor medarbejderen, dog under hensyn til sin loyalitetspligt samt evt. konkurrenceklausul, gerne må udvikle systemer uden for virksomheden uden dette er omfattet af virksomhedens ophavsret. Dog skal det nævnes, at ved et eventuel retsopgør, så kan systemer, udviklet uden for virksomheden, anses for at være virksomhedens ejendom, såfremt det kan bevises at medarbejderen har udviklet systemet med baggrund i den tekniske viden, denne har opnået på virksomheden. |
Det er faktisk en helt normal ting at skrive ind i kontrakten og beskytter virksomheden i tilfælde af at arbejdet er relateret til virksomhedens arbejdsområde. Hvis virksomheden de arbejder udfører alsidigt konsulentarbejde, så kan det være et problem at skelne mellem hvornår arbejdet er i virksomhedens interesse og hvornår det ikke er. Her skal man gennemlæse en eventuel konkurrence klausul der måske klarlægger de reelle klausuler for hvad man må arbejde med. som ikke er i konflikt med virksomhedens arbejdsområder og interesser. Hvis der er nogen som helst form for tvivl, så kan man med ro i sindet anmode arbejdsgiveren om en skreven accept på at man udvikler et produkt i sin fritid (også meget normal fremgangsmåde i samme stil som hvis man ønsker at udføre freelance arbejde ved siden af). |
PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer
Tusind mange tak for de gode og professionelle svar! :) |
En advokat kan ikke afklare det 100% for dig ... han kan højest give dig en saglig vurdering ... dvs. hans mening om sagen. |