Jeg synes at Black Friday er ved at blive noget udvandet her i USA. Det plejede at være om fredagen forretningerne havde gode tilbud, og så var det online butikker der havde tilbud mandagen efter, Cyber Monday. Men nu begynder både forretninger og webshops at køre tilbud en hel uge før.
Jeg synes man skal spørge sig selv om det virkelig er den omsætning man ønsker ?
Jeg mener, hvis du er nødsaget til at nedsætte dine varer med 20-30-40% + masse ekstra arbejde, dyre annoncer osv. osv - ja, er det så værd at jagte ? - Eller er det sjovere at sælge lidt mindre til fuld pris..
Der er selvfølgelig 1000 vis af senarier, alt efter hvad man handler med - avancen på disse, eller man kan have restlagre, man virkelig gerne vil af med - ja så er det da fint nok - men ellers ser jeg ikke fidusen.
Der er nok forskellige svar alt efter hvilken type forretning man har. Nogle gør det for at skabe synlighed og sælge mere. Måske tjener du ikke på kunden den dag, men hvis kunden havde en god oplevelse, får du ham/hende måske igen. Du har hvert fald nemmere ved at få kontakt til denne kunde igen. Derfor kan der også være en mere langsigtet mulighed ved at hoppe med på Black Friday.
Generelt set skal de butikker som ikke giver særlige Black Friday tilbud på dagen, nok gå ud fra at deres salg vil være temmelig lav den dag. Og så handler det vel også om at være god til at finde de rigtige produkter at køre kampagne på.
Måske tjener du ikke på kunden den dag, men hvis kunden havde en god oplevelse, får du ham/hende måske igen. Du har hvert fald nemmere ved at få kontakt til denne kunde igen. Derfor kan der også være en mere langsigtet mulighed ved at hoppe med på Black Friday.
Hmm - Det er netop de kunder ( tilbudsjægere), der har mindst værdi for din shop - så nej, heller ikke specielt trofaste kunder.
Lidt som "likes" du får via konkurrencer på facebook = mindst værdi idet lange løb.
Men igen - ja, der er tusinde senarier hvor noget giver mening, og mange andre overhovedet ikke.
Min pointe er dog blot at gøre sig klart om det overhovedet er værd at bruge tid på , og ikke blot fordi "alle andre gør det" :)
Det er ikke unormalt at forhandlere kan få store rabatter og tilskud til markedsføring ifm. specielle udsalg som disse. Jeg har før handlet med IT og vi kunne altid få lavere priser og markedsføringskroner når vi lavede events eller købte stort ind. Det var producenten eller grossisten som gav det, og er sikker på at mange butikker og webshops har lign. aftaler med deres leverandører.