Hej Jeg har en butik som en del af min enkeltmandsvirksomhed, og denne har jeg en interesseret køber til. MEN i og med at det er en enktlemandsvirksomhed kan jeg jo ikke sælge selve mit CVR-nummer. Så hvordan sælger jeg min butik? Jeg skal stadig beholde CVR-nummeret, da jeg har andre aktiviteter på dette. Så hvordan foregår det? Jeg skal jo sælge hele kundeporteføljen, lagerbeholdning etc. Er det "så simpelt" som at lave en faktura på butikken (inkl. moms), og så lade køber betale denne? Eller er der en mere korrekt måde at gøre det på? På forhånd tak. |
Jeg det er i princip så simpelt - men du bør jo finde ud af hvad det omfatter - så der er en specifikation på aktiver og lager som følger med - både for købers skyld og får dit regnskab, hvor disse varer jo så udgår fra varelager sammen med salget.
Som eksempel
Du sælger 1000 varer - De har en værdi af 20.000 kr på dit varelager - du sætter dem til 20.000 kr i salg De to tal udligner hinanden - og det giver ikke skat
Du sælger en række inventarting - du har afskrevet dem tildigere år måske - du sælger for 20.000 kr - og det udløser skat
Din samlede pris er aftalt til f.eks 60.000 kr - og så har du det vare lager på 20.000 kr som ikke udløser skat - og du får så overskud til skat på 40.000 kr til skat
Det skyldes, at varelageret ikke udløser skat for den del svarer til den værdi du har det stående til som lagerværdi - mens aktiver kan udløse skat hvis du tidl. har afskrevet dem og resten af beløbet er goodwill - kundeportefølje - afståelse og andet.
Hvis det er en hel samlet del du sælger til en anden momsregistreret - så er det formentlig i øvrigt et salg uden moms.
Du bør tage fat i en revisor, så du får goodwill, skat og moms beregnet korrekt her
vh John Hannover