Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurser i "byg-selv" hjemmeside?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg oplever tit at iværksættere (som mig selv) har behov for "en simpel hjemmeside", men ikke ønsker at betale de mange tusind kroner som det ofte koster. Derfor sender jeg lige en "prøveballon" afsted her: Kursus i selv at bygge en professionel hjemmeside, hvor man bygger siden direkte på kurset. Jeg har beskrevet initiativet her: http://zait.dk/kursus-byg-din-egen-hjemmeside-paa-5-timer/ , men vil gerne høre jeres mening om idéen. Relevant? Prisen? Varigheden? Hvis der er god feedback vil jeg oprette flere kurser, evt. også andre steder i landet.

På forhånd tak for jeres kommentarer.

/Jan

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra 4200
Tilmeldt 13. Jun 13
Indlæg ialt: 137
Fra  Gittes Hjemmesider Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har kørt et wordpresskursus på aftenskolen. Der var 14 deltagere, og det varede 12 lektioner fordelt på tre aftener. Sådan et kursus kostede hver deltager omkring 400 kr.

Det var en blandet flok med meget forskellige forudsætninger, der var dog en del med egen virksomhed. Tanken var, at de skulle arbejde med deres eget projekt ud fra nogle fælles instruktioner. 12 lektioner var langt fra nok til, at de kunne nå at lave en hjemmeside. Der var en enkelt ung pige som var super selvkørende, men jeg vil tro at hun kunne have lært det samme via et gratis onlinekursus fra nemprogrammering.dk

Der blev lavet et lille fortsætterhold på yderligere 12 lektioner. Der var de kun en håndfuld deltagere. Alligevel fløj tiden afsted. Det var mange individuelle spørgsmål og ønsker. Ingen blev "færdige".

Det skal siges at jeg har arbejdet professionelt med undervisning i mange år dog ikke med undervisning i hjemmesider. Min umiddelbare konklusion ovenpå kurset var:

Mange har overraskende mangelfuld forståelse for hvad en hjemmeside er og hvordan nettet fungerer. Bare det at paste en URL ind i browseren, så man kunne komme til at logge ind på kontrolpanelet kunne volde store problemer....

Når kursisterne arbejder med egne individuelle projekter kommer man til at bruge uforholdsmæssig meget tid på en-til-en kommunikation.

Når man ikke har de grundlæggende færdigheder til at lave en hjemmeside er det vanskeligt, frustrerende og tidskrævende at begynde med sit eget projekt.

Når jeg skal lave sådan et kursus igen vil jeg tage udgangspunkt i en fælles opgave, således at alle arbejder med det samme og kan hjælpe hinanden og umiddelbart overføre en fælles instruktion til den opgave, der skal løses. Når de har gennemført et sådan "grundkursus" ville jeg kaste mig ud i et kursus, hvor der arbejdes på egne projekter.

Min egen historie med hjemmesider startede på et 6-ugers kursus for web-redaktører. Ingen på holdet nåede i løbet af de 6 uger at lave en færdig hjemmeside. Jeg lærte en masse, især at det tager tid og kræver megen viden at lave en hjemmeside, selv en simpel en af slagsen. 

Til dig vil jeg sige, at hvis du lover dine kursister at de kan lære at lave en simpel hjemmeside, som lever op til deres egne forventninger på 5 timer, så tror jeg de bliver slemt skuffede. Med den pris kurset koster tror jeg pengene er givet bedre ud til en billig webdesigner.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Gitte Bergmann Søgaard Olsen:
Til dig vil jeg sige, at hvis du lover dine kursister at de kan lære at lave en simpel hjemmeside, som lever op til deres egne forventninger på 5 timer, så tror jeg de bliver slemt skuffede. Med den pris kurset koster tror jeg pengene er givet bedre ud til en billig webdesigner.

Jeg vil give Gitte helt ret her.

Jeg ved at der er mange der gerne vil sparer det som det koster at få lavet en professionnel hjemmeside, og det er efter min erfaring en rigtig dårlig idé

Jeg har selv haft en hjemmeside jeg selv havde strikket sammen, den var mildest taget ikke særlig god, og virkede nærmest kontra-produktiv (og jeg har 20 års erfaring i IT branchen)- så skal jeg være helt ærlig vil min anbefaling til de forretningsdrivende der ikke vil bruge penge på en professionel hjemmeside være - "Lad være med at lave en hjemmeside overhovedet".

Jeg ved det er kontroversielt, men hvis man ikke vil investerer penge i at få en professionelt tilstedeværelse på nettet - så heller nøjes med facebook, eller anden form for markedsføring - det er bedre end at fremstå som en "amatør" Wink

Dertil komme at man som iværksætter og erhvervsdrivende er nødt til at prioriterer sin tid - og den tid man brænder af på noget men ikke er rigtig god til, den kan man jo ikke bruge til at udvikle sin forretning - derfor er det ikke gratis, og nok heller ikke billigere at bruge tiden selv.

//Morten

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En simpel hjemmeside koster ikke mange tusinde kroner.

Hvis vi antager at en simpel hjemmeside indeholder 3-4 sider, hver med 2-3 billeder med tilhørende tekst - f.eks. "Forside", "Vi tilbyder", "Om os" og "Kontakt" - og en menu, altså stort set et online visitkort, kan det sagtens laves for 1.000,- + m.

Dertil kommer domæne og server, som heller ikke behøver at koste mere end få hundrede kroner.

Alternativt kan et CMS system sættes op for det samme, og så kan man selv redigere indholdet.

Man får naturligvis hvad man betaler for, og skal der lige en funktion eller to mere på, eller skal man lige have hjælp til et CMS, så løber det op.

Men en simpel hjemmeside behøver altså ikke at koste mange tusinde kroner.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gitte,

Tusind tak for dine gode betragtninger og erfaringer, som jeg sagtens kan følge. Forskellen på det du beskriver, og så det jeg vil tilbyde er bl.a., at mine deltagere ikke som sådan skal arbejde med "egne projekter". Jo, de skal bygge deres egen hjemmeside, men ud fra en fælles målsætning om hvordan den grundlæggende kommer til at se ud (i stil med www.zait.dk). Det vil sige, at jeg kan gennemgå arbejdet trinvis, og alle udfører de samme moves. Alle følger samme skabelon, installation, opsætning af startside etc. Desuden bliver man ikke 100% færdige med sin side på 5 timer, men det væsentligste er på plads, og man er i stand til selv at supplere med mere tekst m.v. Mit forløb handler derfor mere om at få bygget en billig hjemmeside, end det handler om at "lære Wordpress". Men naturligvis vil man skulle lære at uploade nyt indhold, men de basic moves er også relativt simple. Tror det vil gøre forskellen fra det du beskriver. Læg dertil, at jeg kun vil have en 4-6 deltagere. 

Men igen: Super nyttigt input fra dig, thanks :)

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra Østerbro
Tilmeldt 18. Oct 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke tilbyde dette kursus til ledige mennesker også. Dette kursus kan på mange måder fremme deres "jobchancer" og så behøver de ikke selv betale for kurset!

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

God idé, havde jeg slet ikke tænkt på, tak :-)

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra 4200
Tilmeldt 13. Jun 13
Indlæg ialt: 137
Fra  Gittes Hjemmesider Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke om du har kørt nogle af kurserne endnu. Det er klart en fordel at alle arbejder med samme skabelon/tema. Jeg tror dog stadig at du vil blive presset på tiden.

F.eks. skriver du på hjemmesiden "4-6, så der er tid til individuel vejledning." - Hvor meget tid er det? 20 minutter er ikke meget en-til-en, hvis man har nogle individuelle spørgsmål, har svært ved at forstå et eller andet, ikke kan komme på det trådløse net eller bare har fået trykket på noget forkert. Lad os bare optimistisk anslå, at du kun bruger 20 minutter individuelt til hver kursist (og tro mig der vil være nogen der vil forsøge at kapre sig til mere tid end det). Så har du med 6 deltagere allerede brugt 2 timer.

Nu har du kun tre timer tilbage til at forklare, hvordan man navigerer i WordPress' kontrolpanel, hvordan man kan se de ændringer man laver i kontrolpanelet på hjemmesiden, forklare hvad forskellen på et indlæg og en side er, hvilke billedformater, der kan uploades og hvorfor det tager en evighed at uploade, fordi kursisternes egne billeder er i tårnhøj opløsning. Og så skal du formentlig også give en grundlæggende introduktion til hvad SEO er, og aflive et par SEO-myter eller ti, samt besvare et hav af spørgsmål, fordi alle vil jo gerne ligge på første side hos Google. Og så er der alt det, jeg ikke har fantasi til at forestille mig af spørgsmål og tekniske problemer :-)

Det er ikke for at skyde dig ned. Jeg forstår godt dit koncept, men jeg tror dine kursister vil få mindre end de forventer. Hvis jeg mødte en iværksætter med 3500 kr. i hånden til en hjemmeside, ville jeg råde vedkommende til at få en billig men pålidelig webdesigner til at sætte en simpel side op for dem. Herefter ville jeg opfordre dem til at snuse rundt i kontrolpanelet, og lære det at kende på egen hånd og evt. kigge på nogle online introduktioner til WordPress eller evt. betale for 1-2 timers privatundervisning i at bruge WordPress til at vedligeholde siden. Jeg tror iværksætteren ville få mere for sine penge på den måde. Det er vanskeligt at BYGGE en hjemmeside i WordPress, hvis ikke man samtidig LÆRER WordPress.

Jeg har lavet nogle simple WordPress-sider for kunder, og min erfaring er, at når først siden er sat op. og det vel og mærke er gjort ordenligt uden alt for mange plugins og særlige temafunktioner, så er kunderne faktisk selv i stand til at orientere sig i kontrolpanelet og foretage mange vedligeholdelses opgaver selv.

For at vende tilbage til dit kursus tror jeg enten du skal sætte mere tid af eller også nøjes med at love kursisterne en introduktion til WordPress. Og så er der prisen... Hvis du henvender dig til dem, der vil have det billigt, så tror jeg de vil synes 3500 er dyrt for 5 timer. De kan tage 7 kursusforløb på den lokale aftenskole til samme pris. Hvis du skal op i det prisleje, tror jeg snarere at målgruppen skal være større virksomheder eller institutioner med en WordPressside, som har brug for at få en medarbejder introduceret til WordPress, så vedkommende kan varetage sidens vedligeholdelse efterfølgende.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen for dine betragtninger, sætter stor pris på dem. Sætter tanker igang hos mig. Jeg mener nu stadig at konceptet er realistisk, men dine kritikpunkter er helt reelle - og kun en afprøvning i praksis vil vise om det holder. 

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Tilmeldt 21. Jun 14
Indlæg ialt: 330
Fra  Weebio Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne man ikke definere en målgruppe for kurset, sådan at man ikke får kursister der ikke er egnede Og måske lave nogle introduktions videoer inden folk møder op sådan at de er rustede for det egentlige kursus.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)