|
Hej Alle. Dette er mit første indlæg så nu håber jeg det er landet det rigtige sted? Jeg er faglært frisør og kosmetiker bla. hånd og ansisgstmassage og efterfølgende uddannet til pædagog med afsluttet speciale i "sundhed, krop og bevægelse"afsluttet med bachelor i kost, sundhed og overvægt fra celle til grav. Og har under pædagoguddannelsen arbejdet tværfagligt med Sundhed, og set anvendt NADA og zoneterapi. Jeg kan ikke længere holde fysisk til at arbejde som ovenfornævnte, men har jo viden og kompetencerne. Hvis jeg tilmelder mig fx zoneterapi -eller akupunkturuddannelse, mhp. den sundhedsfremmende del, og massage af hænder og fødder, samt akupressur og triggerpunkmassage, som også er massage teknikker, ( weel-ness), kost, mineral og vitaminer vil uddnanelse(rne) så helt eller delvist kunne trækkes fra i skat som ajourført og opdateret uddannelse(r) eller efter/vedligeholdeses uddannelse til tidligere nævnte uddannelser??? |
Selve det at du har arbejdet tværfagligt med ting giver ikke fradrag. Det som jeg kan læse du er, er faglært frisør og kosmetiker og så vil der kun være fradrag for kurser og videre uddannelse som er nødvendigt for at vedligeholde din viden inden for den uddannelse. Jeg kan ikke se, af det du skriver, at du vil kunne have fradrag for ny uddannelse, som zoneterapi eller akupunktør uddannelse vil være - det lyder for mig som ny uddannelse, men hvis jeg var dig, ville jeg nu nok beskrive det godt for skat - skriftligt (måske bare under kommunikation) og bede dem om et konkret svar (kunne også være bindende svar, men får du godt svar skriftligt under kommunikation som indlogget så vil det kunne bruges)
Problemet er nok, at de svarer generelt, helt som jeg gør - at der er fradrag for egentlig vedligholdelse af eksisterende uddannelse, men ikke for ny - uden at tage stilling til lige dig. Jeg ser dog ikke dit arbejde tværfagligt under pædagoguddannelsen som noget der rækker til fradrag for en zoneterapi eller akupunktør uddannelse
vh John Hannover
Bliv gratis medlem