Jeg har solgt et domæne via Ebay og han betalte via Paypal. Jeg er dog i tvivl om hvorledes køberen er fra EU eller uden for EU, som jo afgør om jeg skal betale moms eller ikke betale moms af salget right? Køberen er en privatperson og jeg kan ikke få fat på vedkommende.
Skal alt salg via ebay eller paypal indberettes som 3. land salg, eller uden for eu??
Skal alt salg via ebay eller paypal indberettes som 3. land salg, eller uden for eu??
Kan i hjælpe?
Lige et måske dumt spørgsmål, er domænet du solgte ejet og købt af en momsregistreretvirksomhed? (nedenstående svar er baseret på et JA)
Ebay og Paypal er i realiteten momsspørgsmålet irrelevant, da det blot er tjenester som hjælper med kontakten eller betalingen.
Men du skal finde modtagerens identitet, ellers vil du ikke kunne overholde momslovens fakturabestemmelser. Konsekvensen af du ikke kender modtagerens identitet er at dit salg i realiteten sker med udgangspunkt i din virksomheds hjemsted og derfor skal der dansk moms på.
Så hvis ikke modtageren kan kontaktes direkte, må du bede Ebay om hjælp. Mig bekendt ligger de inde med nogle registreringsoplysninger på deres brugere.
Betaling via det ene eller andet er helt irrelevant - og du er nødt til at kende købers identitetsland for at kunne afgøre om det skal være med eller uden moms.
Den sikre vej, er at fakturere med moms, hvis det er helt umuligt via Ebay eller Paypal at få oplyst købers land - En pegefinger kunne også være, om du har solgt via Ebay.com eller f.eks. .de eller co.uk
Du kan også prøve at se, om sælger har solgt noget selv, for så kan du ofte se landet
Det er altid et krav, at du ved handler kan identificere din køber, og der er Ebay faktisk ret skidt - men du må arbejde med det, eller hvis alt kikser, betragte det som uden for EU og dermed moms på salget
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jamen hvis jeg sælger til folk uden for EU, så skal jeg vel ikke betale moms?
Problemet er at du jo rent faktisk ikke kan dokumentere hvem du har solgt til. Derfor skal der, som Jesper korrekt nævner tidligere, beregnes dansk moms, da salget så anses for at være sket i Danmark.
jamen hvis jeg sælger til folk uden for EU, så skal jeg vel ikke betale moms?
2 Men hvis køberen er inden for EU så skal jeg betale dansk moms. Får jeg så denne moms retur igen eller mister jeg bare de 25% til moms?
1
Nej så skal du angive salg uden moms blot men du skal kunne bevise 100% af salget er sket til en uden for EU - ellers kan du aldrig undlade momsen
2
Hvis det er en privat køber inden for EU skal du lægge dansk moms på og din kunde skal betale denne moms som du helt som alt anden moms du indkræver, skal opbevare og aflevere til moms. Det er ikke dine penge, det er kunden der betaler til moms i virkeligheden, du opbevarer bare
3
Kan du ikke med sikkerhed bevise hvor dine kunder er, så skal du lægge dansk moms på salget - og igen indbetale denne til skat
Hvordan skal jeg indberette mit salg hvis jeg har solgt gennem en broker? Feks Domainnamesales.com eller Sedo.com, hvor betalingsprocessen, handel og kontakt foregår gennem dem med Escrow.com?
Siden du hører om moms og skat, går jeg ud fra du er momsregistreret virksomhed
Moms
hvis broker er momsregistreret virksomhed i EU - så skal du som momsregistreret sælge uden moms men med teksten - reverse chage på faktura og du skal så rubrikindberette EU salg og indberette på købes EU/landets momsnummer for hver køber til moms
Hvis broker er uden for EU sælges uden moms og rubrikindberettes samlet i C
Skat
Du bogfører indtægter minus udgifter og kommer til resultat som du opgiver til skat og beskattes af - som virksomhed eller selskab
Escrow.com er mig bekendt jo bare en betalingsvej - og bogføres jo så som salg til broker (escrow er vel ikke også broker men betalingsvej) og modkonto escrow og når pengene frigives så fra escrow til bank
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
hvis broker er momsregistreret virksomhed i EU - så skal du som momsregistreret sælge uden moms men med teksten - reverse chage på faktura og du skal så rubrikindberette EU salg og indberette på købes EU/landets momsnummer for hver køber til moms
Hvis broker er uden for EU sælges uden moms og rubrikindberettes samlet i C
Skat
Du bogfører indtægter minus udgifter og kommer til resultat som du opgiver til skat og beskattes af - som virksomhed eller selskab
Escrow.com er mig bekendt jo bare en betalingsvej - og bogføres jo så som salg til broker (escrow er vel ikke også broker men betalingsvej) og modkonto escrow og når pengene frigives så fra escrow til bank
vh John Hannover
Tusind tak for fantastisk og hurtigt svar. Jeg har CVR nummer, men er dog ved at lukke min virksomhed, da jeg ikke længere kører online markedsføring, som var min hovedindtægtskilde. Et problem jeg dog står med, er at jeg stadig har nogle internationale domæner som ".com" som jeg har samlet på i nogle år og som jeg er ved at sælge.
Hvis jeg f.eks. lukker min virksomhed i denne uge, og i næste måned sælger et enkelt eller to domæner til mere end 50.000 kroner. Hvad så, så er jeg jo over grænsen for at man skal være momsregistreret? Skal jeg så lade mig momsregistrere igen inden et eventuelt salg kan komme på tale?
Alt du har i dit nuværende CVR skal jo være solgt ud inden du kan lukke det helt enkelt - ellers skal det jo værdisættes og beskattes og du skal overtage med moms osv - så du skal have alt som ligger i dit CVR ud inden du kan lukke - De kunne lyde som om der også er en goodwill der skal vurderes ved lukning og det vil jeg råde til du får revisor til at vurdere så du ikke får et skatte chok efterfølgende
I øvrigt vil jeg mene ja - en momsregistrering binder 2 år så du kan ikke lukke og så sælge en masse uden moms derefter i alle fald - men fat i en revisor hvis ikke du kan få solgt ALT (også evt computer og andet straksafskrevet skal sælges ud med moms efter reglen fuld moms anskaffelses år og så 20% mindre moms hvert år til den år 6 er 0)
vh John Hannover