Hej, Jeg har længe godt kunne tænke mig at starte min egen lille virksomhed. Jeg er virkelig kreativ og god til at udrette ting med mine hænder, så jeg havde tænkt mig at lave unikke møbler m.m. til huset. Det skal være nogle specielle produkter som folk ikke lige umiddelbart kan købe i normale butikker, og så regner jeg med at jeg kan lave dem meget billigere end det de store og dyre butikker tager for det. Jeg har vedhæftet et billede som kunne være et eksempel på noget af det jeg vil komme til at fremstille og sælge. Jeg regner med at f.eks. denne vinreol ville ligge på ca. 300,- kr + fragt. Grunden til jeg skriver herinde, er for at høre hvad I synes om idéen? I er velkommende til at skrive hvis i har nogle spørgsmål! Tak på forhånd! Mvh. Anne ![]() |
Hej Anne
Det lyder spændende, at du vil starte din egen virksomhed med unikke håndlavede ting - så det vil jeg gerne støtte dig i
Min umiddelbare fornemmelse når jeg ser din vinreol er, at 300 kr er meget billigt - og jeg kan blive bekymret for, om det er noget du egentlig vil kunne lave/producere og stadigvæk få en bare anstændig timeløn ud af.
Når jeg ser på den, så er der vel for ca. 100 kr bare i materialer. Det tager noget tid at skære stykkerne til, at patinere dem, at slibe hjørnerne, at skrue skruerne i, at male din (tavlemaling?) på - og at samle den. Det tager vel 1-1½ time per reol, hvis du laver lidt 'fabrik'. Og det er til ihvertfald 200.-/timen (som inkluderer pension, feriepenge, forsikring osv.)
Det får jeg til omkring 300.- kr.
Dertil skal du sørge for noget overskud i din virksomhed, så du kan få nogle penge til at invistere i nye maskiner og idéer. Hvilken sats man sætter er meget forskellig fra virksomhed til virksomhed - men jeg vil umiddelbart tænke, at du skal lægge mellem 30-50% oven i din kostpris. Så er vi oppe på 450.- kroner for en vinreol.
Nu skal du have en hjemmeside og webshop - du skal have råd til at promovere dit produkt - og det koster tid at føre et regnskab.
Nu er det 600.-
Endelig, så synes jeg ikke du bør tænke på hvad andre tager for deres produkter, fordi du laver noget helt særligt og unikt. Det kan faktisk sommetider være en salgsfordel at tage et relativt højt beløb for sine produkter, fordi kunderne derfor ofte vil værdsætte produktet mere.
Så, nu er prisen for din reol 800.- kroner, hvis du vil have en bæredygtig virksomhed. Og det tror jeg egentlig ikke er urealistisk.
Husk, at du kan altid gå ned i pris, hvis du vil give en kunde et godt tilbud - men det er omvendt meget svært at gå op i pris..
Jeg håber du kan se min pointe. Det var ihvertfald hvad jeg lige kunne komme i tanke om hvad jeg måske vil kunne hjælpe dig med
Mvh David
-