Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af software til firma på privat brugerkonto.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Dette er mit første indlæg og jeg håber på, at I vil tage godt imod mig :)

Jeg har for nylig startet enkeltmandsvirksomhed, og arbejder primært med lyddesign og musikproduktion. Gennem årene har jeg købt en masse software hos en svensk producent (Propellerhead Software), som ikke gør i B2B-handel. Derfor har jeg en privat brugerkonto hos dem, hvor alle mine software-licenser ligger. Fremover vil jeg selvfølgelig gerne købe eventuel software gennem mit firma, men der er ikke mulighed for at ændre på min brugerkonto. Den er, og vil altid være, knyttet til mit navn og ikke mit firma.

Og her kommer spørgsmålet:

Kommer jeg i problemer med SKAT, hvis jeg køber software til mit firma, igennem min private brugerkonto, og trækker det fra som en udgift i firmaet? Eller er det lige meget, at firmanavnet ikke står på fakturaen?

På forhånd tak for hjælpen! :)
Mvh. Henrik Hedegaard
Sound Science

Tilmeldt 20. Oct 15
Skrevet kl. 17:56

Nå, men så skriver jeg da bare et svar til mig selv ;)

Jeg er kommet frem til, at det vel ikke kan være et problem, at jeg køber software via min private brugerkonto. Det er vel ikke anderledes end, hvis jeg har lagt ud for varer til virksomheden med mit private dankort.

Uenige eller bekræftende kommentarer er velkomne! :)

Mvh. Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14

Selve det, at du selv lægger ud, er der som ikke det store problem i, men overordnet skal større regninger gerne være udskrevet til din virksomhed

Hvis du er privat køber fra Sverige, så vil du vel også betale svensk moms, som du ikke vil kunne trække fra - som B2B kunde vil du købe uden moms og bogføre ydelsesmoms som ikke koster dig noget.

Jeg synes det er lidt underligt, at du ikke skulle lave en firmakonto - men selve det at du lægger ud, og forudsat du kan bevise det alene bruges i virksomheden og så overfører fra virksomhed til dig er der ikke problem i, du kan bare ikke trække den svenske moms fra noget sted. Det kunne også være dansk moms faktisk hvis digital ydelse og leverandøren gør ting korrekt- men det er gæt - og så ville det nok også kunne komplicere at du køber privat hver gang -

jeg kan ikke se hvordan dansk moms reagerer hvis du betaler onestop shop moms som privat ved en import -  for igen som firma, ville der ikke være moms på - det kan andre måske lige overskue - jeg har ikke mulighed for at checke lige her - Måske Jesper hvis han spotter tråden kan overskue hvis B2B kunde frivilligt betaler dansk moms ved import - er der så bare fradrag for den når privat køber og lægger ud??

Hør evt en revisor for at få det rette svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 15
Skrevet kl. 21:59

Hej John.

Mange tak for svaret. Grunden til at jeg ikke bare opretter en ny bruger med firmanavnet er, at så vil jeg ikke have adgang til al den software, som jeg selv har brugt tusindvis af mine private kroner på. Den bruger man logger på med afgør nemlig, hvilke udvidelser man kan se, når det program som det hele afvikles gennem er startet op. Derfor vil det altså være en ting som vil blive ved med at forekomme. Desuden har jeg, sort på hvidt, fra firmaet, at de ikke har mulighed for at oprette en B2B-konto til mig, selv hvis jeg startede forfra for at holde tingene adskildt.

Det med momsen gik jeg og overvejede at starte en ny tråd om, så det er super, at du lige tager det op. Det lader for mig som om, at det ikke er spor let at få momsen tilbage, hvis den er betalt i udlandet, hvilket også er hvad SKAT har sagt til mig.

Ang. det med at kunne bevise, at jeg ikke bruger softwaren privat, så får jeg nok svært ved det, da det kommer til at være blandet sammen med alt mit private. Det er ikke kæmpe summer vi taler om, så jeg overvejer lidt, om jeg bare må bide i det sure æble og betale det af egen lomme som jeg altid har gjort, selvom det er ærgerligt. Men hellere betale for meget end at betale for lidt og risikere at komme i problemer.

Som du foreslår, må jeg hellere tage en snak med en revisor for at få helt styr på det.

Tak for hjælpen!
Mvh. Henrik Hedegaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

Sound Science:
Det med momsen gik jeg og overvejede at starte en ny tråd om, så det er super, at du lige tager det op. Det lader for mig som om, at det ikke er spor let at få momsen tilbage, hvis den er betalt i udlandet, hvilket også er hvad SKAT har sagt til mig.
Ja det kan du ikke, da det er en frivillig beslutning at du betaler den moms - ved at du ikke kræver det skal være uden moms til dit momsnummer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 15
Skrevet kl. 12:40

Ok. Tak for oplysningen, John!

Mvh. Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)