1
Jeg ønsker at oprettet et IVS-selskab er i tvivl om jeg bør indskyde mit start kapital i virksomheden eller blot indskyde f.eks. 1 krone til at starte med.
2
Hvis jeg har 25.000 kroner og eksempelvis skal have købt produkter samt have lavet en præsentationshjemmeside for sammenlagt 20.000 kroner, så har jeg jo næsten brugt alt virksomhedens kapital.
3
I et APS vil jeg skulle redegøre for hvorfor over 50% af virksomhedens kapital er væk. Gælder det også et IVS?
4
Er det ikke i overstående tilfælde umiddelbart bedre bare holde IVS-indskuddet lavt og så skyde penge til produkter mm. ind fra "egen lomme" i stedet for at bruge dem til IVS kapital?
1
hvis du indskyder 1 kr som kapital så har du kun 1 krone i selskabet og har ikke noget at købe for - ikke penge til visitkort - ikke penge til den lovpligtige arbejdsskadeforsikring du skal ha fra start uanset løn eller resultat - og du er nødt til at- normalt - låne selskabet penge fra din private formue. Er det kun et kort udlæg kunne du gøre det som udlæg, men her vil der givet være tale om lidt længere tid inden der kommer penge ind - og så skal sådan et lån lige oprettes lidt formelt og du skal beregne markedsrente (ofte 4-12%) som selskabet rent praktisk skal betale dig og har fradrag for, mens du skal tage rente til indtægt som renteindtægt private
2
Jeg ved så ikke - hvor du har de 25.000 kr fra - for du ville jo stifte med 1 krone - men hvis du mener du i stedet stifter med 25.000 kr og bruger 20.000 kr på hjemmeside, arbejdsskadeforsikring og andet nødvendigt for at begynde at kunne skabe indtægt, så har du brugt langt mere end 50% kapital, og skal - når det har stået på 6 mdr ha generalforsamling og tage stilling til genetablering som udgangspunkt -
3 -
ja - ganske som i ApS
4
Du kan godt stifte med 1 kr - men skal så, som beskrevet i 1 lave et lån fra privat til selskab med rente. Det ændrer bare ikke ved, at hvis du låner selskabet 25.000 kr og bruger de 20.000 kr på udgifter - så har selskabet nu en gæld på 20.000 kr og 5.000 + 1 krone i banken = ialt negativ egenkapital på 14.999 kr og dermed er hele kapitalen og lidt til jo borte - samme sag med Generalforsamling og jo endnu grimmere i årsrapport med klart negativ egenkapital - og formentlig også en bank der rynker bryn - med mindre du skaber overskud til ret hurtigt at dække det.
---------------------------
Mit råd er at i alle fald stifte med så megen kapital, at der er udsigt til at kunne holde halv kapital - efter de nødvendige udgifter til arbejdsskadeforsikring - stiftelse måske - erhvervskonto oprettelse ofte - visitkort, hjemmeside - og sikkert en del mere. Du må gerne bruge kapitalen hvis du kan forvente, at den genetableres, men jeg synes, ved nystiftelse, at det er en god ide, ikke på forhånd at ha planlagt kapitalen opbrugt dag 10.
Du kan som beskrevet godt låne selskabet penge mod markedsrente. Overvej ApS fra start - Det er jo ikke tabte penge, det er dine egne penge - og jo hurtigere du i IVS har opbygget 50.000 kr bunden kapital (med beskattede midler) jo før kan du også tage udbytte med ind i tankerne (eller igen - ApS direkte)
I min e-bog eller paperback Selvstændig som link her, er der omhyggelig gennemgang af også IVS og ApS (og personlig virksomhed), stiftelse i detaljer, alt det man skal huske i huskelister, kapitalberedeskab - lån og udlæg, skat og moms og en masse andet, så du som ny i gamet Selvstændig nok kan ha nytte af. Du kan se indholdsfortegnelsen i linket - ebogen koster under 100 kr
vh John Hannover