Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af kapital i IVS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ønsker at oprettet et IVS-selskab er i tvivl om jeg bør indskyde mit start kapital i virksomheden eller blot indskyde f.eks. 1 krone til at starte med.

Hvis jeg har 25.000 kroner og eksempelvis skal have købt produkter samt have lavet en præsentationshjemmeside for sammenlagt 20.000 kroner, så har jeg jo næsten brugt alt virksomhedens kapital.
I et APS vil jeg skulle redegøre for hvorfor over 50% af virksomhedens kapital er væk.  Gælder det også et IVS?

Er det ikke i overstående tilfælde umiddelbart bedre bare holde IVS-indskuddet lavt og så skyde penge til produkter mm. ind fra "egen lomme" i stedet for at bruge dem til IVS kapital?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Nov 14
Indlæg ialt: 82
Fra  Patrickhoffmann.dk Skrevet kl. 14:52

John Hannover skal nok svare dig lige om lidt.

Jeg startede et IVS og har fortrudt det lige siden. Lad mig spøge dig om noget - regner du med at skulle tjene penge på virksomheden? For når du rammer de 50.000 i overskud vil skulle bruge tid på at omdanne det til et ApS? :)

Det kan godt være at man svarer revision (hvis man vælger det), men hvor mange har lige styr på alt i forhold til regnskab, indberetning og årsregnskab? :)

hvis du har styr på alt dette ^, så er du vel godt stillet.  

Yes Søgemaskineoptimering og affiliate marketing - Seneste projekt forlystelsesparker Idea

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:05

Kaminski:

Hvis jeg har 25.000 kroner og eksempelvis skal have købt produkter samt have lavet en præsentationshjemmeside for sammenlagt 20.000 kroner, så har jeg jo næsten brugt alt virksomhedens kapital.
I et APS vil jeg skulle redegøre for hvorfor over 50% af virksomhedens kapital er væk.  Gælder det også et IVS?

Ja, kapitaltabsreglerne i selskabsloven gælder for på lige fod for A/S, ApS og IVS.

Du skal i øvrigt ikke bare redegøre for "hvorfor", du skal redegøre hvordan kapitalen reetableres! Derudover skal du afholde en generalforsamling indenfor 6 mdr. efter du har opdaget (eller burde have opdaget) kapitalen er tabt, hvor redegørelsen skal fremlægges.

Dette gælder også selvom du selv både er eneaktionær og direktør i selskabet.

Men som du beskriver det, så er halvdelen af kapitalen ikke tabt! De 25.000 kr. du bruger på køb af varer tilgår jo dit varelager og påvirker ikke umiddelbart resultatet!

Kaminski:

Er det ikke i overstående tilfælde umiddelbart bedre bare holde IVS-indskuddet lavt og så skyde penge til produkter mm. ind fra "egen lomme" i stedet for at bruge dem til IVS kapital?

Det er jo ikke så lige til at svare på. Forskellen ligger mellem hvordan du ønsker forholdet mellem fremmed kapital og egenkapital i dit selskab. Umiddelbart tænker jeg du nærmere skal tænke over hvilket signal dit IVS sender til omverden ved eksempelvis kun at have 1 krone i virksomhedskapital (Jeg ville personligt være forbeholden ved at skulle handle med et selskab som ikke kan tabe noget).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58

Kaminski:

1

Jeg ønsker at oprettet et IVS-selskab er i tvivl om jeg bør indskyde mit start kapital i virksomheden eller blot indskyde f.eks. 1 krone til at starte med.

2

3

4

1

hvis du indskyder 1 kr som kapital så har du kun 1 krone i selskabet og har ikke noget at købe for - ikke penge til visitkort - ikke penge til den lovpligtige arbejdsskadeforsikring du skal ha fra start uanset løn eller resultat - og du er nødt til at- normalt - låne selskabet penge fra din private formue. Er det kun et kort udlæg kunne du gøre det som udlæg, men her vil der givet være tale om lidt længere tid inden der kommer penge ind - og så skal sådan et lån lige oprettes lidt formelt  og du skal beregne markedsrente (ofte 4-12%) som selskabet rent praktisk skal betale dig og har fradrag for, mens du skal tage rente til indtægt som renteindtægt private

2

Jeg ved så ikke - hvor du har de 25.000 kr fra - for du ville jo stifte med 1 krone - men hvis du mener du i stedet stifter med 25.000 kr og bruger 20.000 kr på hjemmeside, arbejdsskadeforsikring og andet nødvendigt for at begynde at kunne skabe indtægt, så har du brugt langt mere end 50% kapital, og skal - når det har stået på 6 mdr ha generalforsamling og tage stilling til genetablering som udgangspunkt -

3 -

ja - ganske som i ApS

4

Du kan godt stifte med 1 kr - men skal så, som beskrevet i 1 lave et lån fra privat til selskab med rente. Det ændrer bare ikke ved, at hvis du låner selskabet 25.000 kr og bruger de 20.000 kr på udgifter - så har selskabet nu en gæld på 20.000 kr og 5.000 +  1 krone i banken = ialt negativ egenkapital på 14.999 kr og dermed er hele kapitalen og lidt til jo borte - samme sag med Generalforsamling og jo endnu grimmere i årsrapport med klart negativ egenkapital - og formentlig også en bank der rynker bryn - med mindre du skaber overskud til ret hurtigt at dække det.

---------------------------

Mit råd er at i alle fald stifte med så megen kapital, at der er udsigt til at kunne holde halv kapital - efter de nødvendige udgifter til arbejdsskadeforsikring - stiftelse måske - erhvervskonto oprettelse ofte - visitkort, hjemmeside - og sikkert en del mere. Du må gerne bruge kapitalen hvis du kan forvente, at den genetableres, men jeg synes, ved nystiftelse, at det er en god ide, ikke på forhånd at ha planlagt kapitalen opbrugt dag 10.

Du kan som beskrevet godt låne selskabet penge mod markedsrente. Overvej ApS fra start - Det er jo ikke tabte penge, det er dine egne penge - og jo hurtigere du i IVS har opbygget 50.000 kr bunden kapital (med beskattede midler) jo før kan du også tage udbytte med ind i tankerne (eller igen - ApS direkte)

I min e-bog eller paperback Selvstændig som link her, er der omhyggelig gennemgang af også IVS og ApS (og personlig virksomhed), stiftelse i detaljer, alt det man skal huske i huskelister, kapitalberedeskab - lån og udlæg, skat og moms og en masse andet, så du som ny i gamet Selvstændig nok kan ha nytte af. Du kan se indholdsfortegnelsen i linket - ebogen koster under 100 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00

Patrick Hoffmann:
når du rammer de 50.000 i overskud vil skulle bruge tid på at omdanne det til et ApS? :)
ja her kan man tillægge, at det ikke er pligt at omdanne (men rigtigt mange vil hellere være ApS) og at det ikke rækker med tid - der vil være en pris til lovpligtig revisorerklæring svarende til apportstifttelse på noget der let kan ramme 10.000 kr.

vh John Hannover

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 08:41

Patrick Hoffmann:

Jeg startede et IVS og har fortrudt det lige siden. Lad mig spøge dig om noget - regner du med at skulle tjene penge på virksomheden? For når du rammer de 50.000 i overskud vil skulle bruge tid på at omdanne det til et ApS? :)

Hvad har du helt præcis fortrudt?  Udelukkende det at du skulle bruge tid på at ændre det til et APS senere?

Min opstart kommer til at foregå på et vel nærmest hobbyagtigt niveau, da jeg har et fuldtidsjob som jeg beholder. I hvert fald indtil jeg har en fornemmelse af om jeg kan gøre min hobby til en levevej.
Så selvom jeg har en forventning om et overskud, så kan der godt gå lang tid inden jeg rammer de 50.000 kroner i overskud.

Jesper_nl:

Du skal i øvrigt ikke bare redegøre for "hvorfor", du skal redegøre hvordan kapitalen reetableres! Derudover skal du afholde en generalforsamling indenfor 6 mdr. efter du har opdaget (eller burde have opdaget) kapitalen er tabt, hvor redegørelsen skal fremlægges.

Dette gælder også selvom du selv både er eneaktionær og direktør i selskabet.

Så selvom jeg er ene investor og bestyrelsen kun består af en direktør, så skal jeg simpelthen sætte mig ned og holde en generalforsamling med mig selv?
Det lyder lidt skizofrent :-)

Jesper_nl:

Umiddelbart tænker jeg du nærmere skal tænke over hvilket signal dit IVS sender til omverden ved eksempelvis kun at have 1 krone i virksomhedskapital (Jeg ville personligt være forbeholden ved at skulle handle med et selskab som ikke kan tabe noget).

Jeg forventer ikke at handle på kredit i opstartsfasen, så jeg burde ikke påføre mine leverandører en risiko.

Cookie - John Hannover:

Mit råd er at i alle fald stifte med så megen kapital, at der er udsigt til at kunne holde halv kapital - efter de nødvendige udgifter til arbejdsskadeforsikring - stiftelse måske - erhvervskonto oprettelse ofte - visitkort, hjemmeside - og sikkert en del mere. Du må gerne bruge kapitalen hvis du kan forvente, at den genetableres, men jeg synes, ved nystiftelse, at det er en god ide, ikke på forhånd at ha planlagt kapitalen opbrugt dag 10.

Mange tak for dine udførlige svar.
Jesper_nl nævner at varelageret tilgår indestående kapital.
Men hvis vi forestiller os at jeg har opstartsudgifter for 10.000 kroner der ikke tilgår varelageret, og jeg skal købe varer for for eksempel 20.000 kroner, så vil 30.000 kroner være nok at starte selskabet med uden at skulle rende ind i generalforsamling, grimme årsrapporter m.m. ?
Vil jo så stadig have 66% værdier tilbage i varelageret.  

Jeg takker jer alle for de foreløbige svar. De er særdeles brugbare :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:38

Kaminski:

Så selvom jeg er ene investor og bestyrelsen kun består af en direktør, så skal jeg simpelthen sætte mig ned og holde en generalforsamling med mig selv?
Det lyder lidt skizofrent :-)

Ja, du skal i princippet afholde en GF med deltagelse af kun dig selv. Det kan godt virke lidt "skizofrent", ja, men sådan er reglerne lavet.

Reglen er dog mere formel end den er praktisk, i og med der ikke er andre som skal høre din redegørelse så kan det jo umiddelbart afsluttes på små 5 min ved at lave et et GF-protokolat med 3 punkter; 1) valg af dirigent 2) redegørelse for tabt kapital 3) eventuelt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46

Kaminski:
Men hvis vi forestiller os at jeg har opstartsudgifter for 10.000 kroner der ikke tilgår varelageret, og jeg skal købe varer for for eksempel 20.000 kroner, så vil 30.000 kroner være nok at starte selskabet med uden at skulle rende ind i generalforsamling, grimme årsrapporter m.m. ?
Vil jo så stadig have 66% værdier tilbage i varelageret.  
helt korrekt  varelager er en værdi der er ligeså godt som rede penge i kapitalen.
Omvendt - 30.000 kr - er jo ikke verden fra de 50.000 der skal til i ApS - og så kan du slippe for overvejelser om udbytte og senere omdannelse hvis du vil det

se lidt grunde til at fortryde IVS netop lidt fra den negative vinkel http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/ivs-sprgsmal-negativ-karakter-men.html 

men ellers ja - som du beskriver det, så holder du kapitalberedskabet fint. 

Ud over kapitalberedskab og formalitet så skal man huske, at hvis man ender i underskud, og stadigt stifter ny gæld, efter det burde være klart, at man ikke kan betale en hver sig - SÅ kan det blive alvorligere. Så kan man få hæftelsesgennembrud og hæfte personligt.

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)