Kære alle Jeg har lige oprettet mig som brugere på siden, og håber på lidt råd ift. opstarting af egen resturant/pizzarier. Jeg har kigget lidt på en eksisterende pizzarier, som jeg overvejer eventuel at overtage (og self. tilpasse med mine ideer). Jeg arbejder til dagligt i en fast stilling, og vil gerne fortsætte med dette. Planen er at jeg overtager og ansætter en til at styre butikken for mig (min mand). Er der nogle skattemæssige ting jeg skal tage hensyn til? Kan jeg fortsætte arbejdet og drive en mindre virksomhed? ender det med at jeg betaler topskat ? Jeg har ligeledes prøvet på at finde regnskabet for det pizzarier der drives pt., men kan ikke rigtige finde noget online. Har læst lidt på siden her, og så vidt jeg kunne forstå så er det svært at finde enkeltmandsvirksomheders regnskaber. Hvad gør jeg? Hvilke ting skal jeg have styr på inden jeg invistere i butikken ellers? Er helt blank og vil gerne have styr på det meste, selvom min mand har erfaring med at drive virksomheder. Jeg er nok den type der gerne vil sætte mig ind i tingene selv (især læse). Hvordan kan jeg beregne om den butik vi ønsker at købe allerede nu med sine eksisterende kunder er optimalt at købe? om der er profit og at der i det mindste dækkes for udgifter som husleje, el , råvare med mere? På forhånd mange tak for hjælpen. MissR |
Hej MissR
Der findes gode og dårlige problemer. Jeg synes problemet med topskat er et godt problem, da det betyder, at du er dygtig til at drive virksomhed og tjener mange penge. Hvis din mand ikke tjener penge i dag, så er der en del plads i jeres fælles skattepligtige indkomst før topskatten træder ind.
Hvis du vil købe et pizzaria bør du af den nuværende ejer kunne få udleveret regnskabet. Det er dog ikke sikkert det er helt retvisende, da korrekt regnskabsførelse ikke er en stor kompetence hos pizzarijere. Læs om regnskab i virksomheder.
Læs hæftet Sådan starter jeg et pizzaria (åbner som pdf), det giver godt indblik i restaurantbranchen.
Læs også Regler ved fødevarervirksomhed.
mvh
Mogens