Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tanker om at starte ny virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg har lige oprettet mig som brugere på siden, og håber på lidt råd ift. opstarting af egen resturant/pizzarier.

Jeg har kigget lidt på en eksisterende pizzarier, som jeg overvejer eventuel at overtage (og self. tilpasse med mine ideer). Jeg arbejder til dagligt i en fast stilling, og vil gerne fortsætte med dette. Planen er at jeg overtager og ansætter en til at styre butikken for mig (min mand). Er der nogle skattemæssige ting jeg skal tage hensyn til? Kan jeg fortsætte arbejdet og drive en mindre virksomhed? ender det med at jeg betaler topskat ?

Jeg har ligeledes prøvet på at finde regnskabet for det pizzarier der drives pt., men kan ikke rigtige finde noget online. Har læst lidt på siden her, og så vidt jeg kunne forstå så er det svært at finde enkeltmandsvirksomheders regnskaber. Hvad gør jeg?

Hvilke ting skal jeg have styr på inden jeg invistere i butikken ellers? Er helt blank og vil gerne have styr på det meste, selvom min mand har erfaring med at drive virksomheder. Jeg er nok den type der gerne vil sætte mig ind i tingene selv (især læse).

Hvordan kan jeg beregne om den butik vi ønsker at købe allerede nu med sine eksisterende kunder er optimalt at købe? om der er profit og at der i det mindste dækkes for udgifter som husleje, el , råvare med mere?

På forhånd mange tak for hjælpen.

MissR

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 13:38

Hej MissR

Der findes gode og dårlige problemer. Jeg synes problemet med topskat er et godt problem, da det betyder, at du er dygtig til at drive virksomhed og tjener mange penge. Hvis din mand ikke tjener penge i dag, så er der en del plads i jeres fælles skattepligtige indkomst før topskatten træder ind. 

Hvis du vil købe et pizzaria bør du af den nuværende ejer kunne få udleveret regnskabet. Det er dog ikke sikkert det er helt retvisende, da korrekt regnskabsførelse ikke er en stor kompetence hos pizzarijere. Læs om regnskab i virksomheder. 

Læs hæftet Sådan starter jeg et pizzaria (åbner som pdf), det giver godt indblik i restaurantbranchen. 

Læs også Regler ved fødevarervirksomhed

mvh

Mogens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25

Du bør tage hjælp af en der kan en del om pizzariaer - det er ikke de nemmeste at analysere som Mogens er inde på

Hvad er årsagen til, at DU vil købe og ansætte din mand frem for din mand køber og selv driver? Er det belåning osv - så er det ikke sikkert det gør en stor forskel når I er ægtepar anyway og måske var det nemmere han selv var egen chef, frem du har ham som ansat

Der er også formen det skal drives i, og Pizzaria vil jeg sige er risiko forretning og derfor vil jeg anbefale selskabsformen, selv om selskab er lidt dyrere at drive og lidt mere komplekse i årsrapport - krav om lovpligtig arbejdsskadeforsikring/erhvervskonto bank osv og selv om personlig virksomhed skam også kan have fordele

Se lidt forskel på virksomhed og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Ellers vover jeg at anbefale min bog Selvstændig i link her som har en masse om forskellene, stiftelse, drift - huskelister der holder fri af bøvl, skat og moms osv - som kan være godt lige at tygge på inden I beslutter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:49

MissR:
min mand har erfaring med at drive virksomheder. Jeg er nok den type der gerne vil sætte mig ind i tingene selv

Måske vil du spare kræfter, hvis du i udgangspunktet stoler på og bruger din mands kompetencer :-)

Tilmeldt 19. Oct 15
Skrevet kl. 12:09

Hej Mogens

Tak for de fine links, som er ud-printet og klar til læsning i weekenden.

Min kæreste og jeg er ikke borgerlig gift og hører derefter under kategorien "samlever". Vi vil derfor ikke have gavn af en fælles skattepligtige indkomst. At blive borgerlig gift er ikke en mulighed for vores vedkommen. Af samme årsager som ikke at gifte os bliver virksomheden i mit navn, selvom min kæreste kommer til at stå for alt arbejdskraften i den. Tanken er at han siger sit nuværende job op og fokusere på at få vores projekt op at kører. spørgsmålet er om det kan betale sig at ansætte ham eller om han skal beholde sin nuværende job og arbejde i "virksomheden" frivilligt uden løn.

Tilmeldt 19. Oct 15
Skrevet kl. 12:16

Hej Cookie - John.

Det er ikke kun et pizzarier vi er interesseret i at åbne - mere et "køkken", hvor sandwich og øvrige fast food indgår. Viden har min mand/kæreste fra tidligere selvstændige arbejde og nuværende job hos en stor privat firma. 

Årsagen til at jeg vil købe og "ansætte" min mand til at drive forretningen ligger som udgangspunkt i at vi vil være meget dårligere stillet, hvis det ejes af ham. Vi er ikke borgerlige gift, så fordelene som ægtepar har vi desværre ikke. 

Hvorfor vil en selskabsform være mindre risikabel end personlig virksomhed?

Mvh. MissR

Tilmeldt 19. Oct 15
Skrevet kl. 12:18

Hej Jørgen

Jeg stoler også min min mands erfaring ift. arbejdskraft og at drive virksomheder generelt - dog vil jeg gerne sikre mig at det økonomisk ikke er en fiasko da det ikke er småpenge vi lægger ud i det.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)