Jeg har shoppen http://energig.dk og bloggen http://veblog.dk
Min priotering er at shoppen skal have så meget SEO Juice som muligt. Jeg burde måske have haft bloggen liggende under shoppen direkte.... men sådan er det ikke lige blevet... endnu i hvert fald.
Spørgsmålet er: hvordan linker/overfører jeg bedst SEO Juice fra bloggen til shoppen, eller skal jeg gøre noget helt andet?
Underspørgsmål: 1. Kan man bruge canonical eller 301 til at fikse dette? 2. Jeg linker i dag kun fra bloggen til shoppen, men vil jo også gerne have oplyst kunder på shoppen om bloggen (nofollowlink?) 3. Vil jeg smadre bloggen's SEO totalt ved en/flere af ovennævnte løsninger?
Jeg har læst mig gul og grøn i forskellige meninger, men kan ikke se på mange af dem, hvor gamle de er og derfor dette indlæg, så vi kan snakke nutid og ikke 2009 :)
Jeg vil blankt erkende, at jeg ikke er ekspert i teknikken, selvom jeg ved det vigtigste. Men som en tommelfingerregel anbefaler jeg altid, at man lægger bloggen på shop/hjemmeside.
Der er to grunde: SEO og salg. Mange glade gæster på din shops blog vil formentlig løfte den på Google, OG så er det jo selvfølgelig nemmere at sælge til folk, der har varen lige foran næbbet.
Blogging på et velbesøgt forum "ude i byen" - det kunne jo være her på Amino - med link til eget domæne er selvfølgelig fint som supplement.
Du kan enten oprette en subdomæne (blog.webshop.dk) eller køre den direkte under sitet (webshop.dk/indlæg eller webshop.dk/blog/indlæg). Du kan her benytte dig af 301 til at redirecte indlæggene. Altså ha du f.eks pt "hyggeligblog.dk/kagemand", hvor der ligger et indlæg og "hyggeligblog.dk/chokolade". Du tager så indholdet fra dem begge og placerer dette på henholdsvist webshop.dk/blog/kagemand (eller en af de andre to løsningsformer) og webshop.dk/blog/chokolade. Herefter laver du 301 fra gammel URL til den nye. (Er naturligvis kun manuelt muligt, hvis du ikke har en trilliard indlæg - ellers må du ud i noget kode og sætte det op den vej).
Alternativt kan du smide indlæggene på en webshop-blog og pege et cannoncial op på en kopi, som du placerer på webshoppen.
I forhold til nofollow imellem blog og shop er det et no-go. Altid. Nofollow betyder nemlig, at du ikke "vil stå inde for indholdet" og det vil du jo gerne. Lidt linking imellem dine sider skader aldrig, hvormed du dog bør overveje om du ønsker et stærkt link fra A -> B eller noget dårligere klassisk "linkbytte"a la' A -> B -> A.
Håber det giver mening :)
Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!
Den løsning der er bedst og mest langsigtet (hvis jeg forstår dit behov korrekt) er at lægge bloggen ind under shoppen. Der er nok bare også den løsning der er mest besværlig, dyrest, og hvor der er størst risiko for fejl.
Om det er det værd er ikke noget jeg kan vurdere.
Mht. links lige nu kan du gøre det at du linker fra din shop til forsiden på din blog, og at du så fra de enkelte indlæg linker til din shop der hvor det er naturligt og giver værdi for de besøgende. På den måde får du både gjort dine kunder opmærksomme på bloggen og får lidt værdi fra bloggen til din shop
Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring
Tak for alle jeres svar. Jeg er blevet klog nok til at komme lidt videre :) Jeg må have sendt Bloggen over under shoppen. Så kan jeg nok blive nødt til at acceptere at betale 10 X så meget for et WP site under min shop, end jeg giver for min WP blog i dag. Jeg må lige se om ikke jeg kan aflive lidt af Jyden i mig ;)