Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af selskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i dag selvstændig konsulent etableret i et enkeltmandsfirma, der ikke kører under VSO.

Min kæreste og jeg vil gerne starte en ny forretning og har i den forbindelse tænkt os at oprette et ApS, som skal drifte denne forretning.

Mit spørgsmål er så, kan jeg fra mit enkeltmandsfirma indskyde anpartskapitalen i dette nye ApS - uden at skulle betale personlig skat af den? Eller kan jeg efterfølgende trække beløb ud af ApS'et uden at skulle betale skat af det igen (lidt som en mellemregningskonto)?

På forhånd tak for hjælpen

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Du kan - hvis ellers det er en skatte fordel - lave en virksomhedsomdannelse fra personlig virksomhed til ApS - en såkaldt skattefri omdannelse = skatteudskydelse.

Det er ikke lig med at din indtægt i form af overskud bliver skattefri, men har du en "overværdi " i aktiver og goodwill, som ellers ville udløse skat, så skal den skat først betales når den udløses ved salg af anparter

Du sparer ikke skat af alm. overskud ved omdannelsen - det er kun beskattede mildler som kan bruges

Du kan ikke omdanne til IVS hvis du skulle få den tanke - kun til ApS

Du kan læse meget mere om omdannelse - om personlig virksomhed og alternativ mulighed i I/S, om IVS og ApS - om skat, moms - udgifter ved at drive selskab contra som nu virksomhed og meget andet i min bog Jeg vil være SELVSTÆNDIG som i link

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 05:45

Hej John

Mange tak for dit svar.

Det var min tanke, at min konsulentvirksomhed skulle vedblive med at være et enkeltmandsfirma - og kun den nye forretning, der skulle etableres i ApS. Og i den situation - kan jeg så opnå fradrag for min investering i det nye ApS? Evt. via etablerings-/iværksætterkonto eller lign.?

På forhånd tak

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

ja du kan benytte etablering/iværksætter konti til kapitalstiftelse af ApS - men det udløser jo så skatten. Udgangspunktet er, at kapitalen i et selskab altid skal være FRI og dermed må der ikke ligge en skat og vente på den kapital - så det må ikke være noget, hvor der senere udløses skat, som udgør kapitalen som udgangspunkt.

Omvendt, hvis du kan skaffe 50.000 kr så er det vel en god investering i dig selv - det er jo ikke tabte penge, men kapital som er din og som kan indgå i drift (under respekt for kapitalberedskabet) http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html  godt nok forklaret for IVS - men jeg synes ApS har mange fordele - og som du får igen uden skat ved salg eller lukning - Lidt som at købe aktier i Novo synes fornuftig pensionsopsparing, så kan aktier i en selv jo også være det, og udløses ved salg/lukning når man går på pension

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)