Hej Jeg er i dag selvstændig konsulent etableret i et enkeltmandsfirma, der ikke kører under VSO. Min kæreste og jeg vil gerne starte en ny forretning og har i den forbindelse tænkt os at oprette et ApS, som skal drifte denne forretning. Mit spørgsmål er så, kan jeg fra mit enkeltmandsfirma indskyde anpartskapitalen i dette nye ApS - uden at skulle betale personlig skat af den? Eller kan jeg efterfølgende trække beløb ud af ApS'et uden at skulle betale skat af det igen (lidt som en mellemregningskonto)? På forhånd tak for hjælpen Thomas |
Du kan - hvis ellers det er en skatte fordel - lave en virksomhedsomdannelse fra personlig virksomhed til ApS - en såkaldt skattefri omdannelse = skatteudskydelse.
Det er ikke lig med at din indtægt i form af overskud bliver skattefri, men har du en "overværdi " i aktiver og goodwill, som ellers ville udløse skat, så skal den skat først betales når den udløses ved salg af anparter
Du sparer ikke skat af alm. overskud ved omdannelsen - det er kun beskattede mildler som kan bruges
Du kan ikke omdanne til IVS hvis du skulle få den tanke - kun til ApS
Du kan læse meget mere om omdannelse - om personlig virksomhed og alternativ mulighed i I/S, om IVS og ApS - om skat, moms - udgifter ved at drive selskab contra som nu virksomhed og meget andet i min bog Jeg vil være SELVSTÆNDIG som i link
vh John Hannover