Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af honorar

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi har fået mulighed for at udbetale vores første honorar i vores selskab.

Hertil har jeg nogle reelle bogføringsspørgsmål fordi, hvordan bogføre man korrekt udbetaling af honorar og hvordan gøres det med at indskrive

i vores selvangivelse?

Jeg spørger egentligt bare om, hvad der skal tages højde for og gøres, når man laver en udbetaling.

Tak på forhånd.

Mvh Victor 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

Udgifter i selskab skrives jo ikke i selvangivelse - men i regnskabet, og overskud eller underskud med lidt mere skrives i selvangivelse - og samme for virksomhed

Honorar skal altid indberettes til skat ved udbetaling - som bidragspligtig b indkomst som vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html   det er krav ved honorar til en person (som honorar jo altid er)

I skal være arbejdsgiverregistret - sker samme sted som registrering ved at sætte kryds i arbejdsgiver registrering - i virk.dk   ændringsblanketten

Du udbetaler så og bogfører som udgift - en post i regnskabet som kan hedde honorar eller lignende - og bank som modpost

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:43

Mange tak John!

Jeg skal lige høre om det er nødvendigt at blive arbejdsgiverregistreret, hvis der udbetales til ejere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09

Udbetaling til ejer finder jo kun sted som løn til ansatte i selskaber så ja - I virksomheder uden VSO får man ikke løn som sådan - 

Jeg kan i øvrigt slet ikke honorar i forhold til ejer?? Det vil altid være løn - du må KUN udbetale ejer noget som løn (eller når du har fri kapital som udbytte) ikke som honorar overhovedet - så du lyder til at være på helt forkert spor. ALDRIG honorar til ejer/direktør af selskab (kunne måske forekomme til lille ejer som udførte rent honorararbejde, men slet ikke til hovedaktionærer der udfører noget aktivt for selskabet

Løn og dermed skatteindberetning som løn og A skat og ja til arbejdsgiverregistrering for at kunne det.

Løn er eneste mulighed for at få penge ud af et selskab - i virksomhed er der som udgangspunkt ikke løn

Tror du skal sætte dig mere ind i løn/selskab/udbytte - virksomhed/selskab og alt muligt andet ved at læse lidt om det https://www.saxo.com/dk/selvstaendig_pdf_9788740443141  

I selskab husker du også lige lovpligtig arbejdsskadeforsikring-  uanset løn og/eller overskud + ejerrgister og andet

Er du virksomhed/personlig virksomhed/enkeltmands - og ikke bruger VSO (som jeg tror) er der slet ikke udbetaling af løn/honorar http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)