Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart nyt tøjmærke

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere og andre med viden :-)

Jeg har længe leget med tanken om at lave mit eget tøjmærke. Det kribler lidt for at sikre mig domæne og rettigheder på varemærket.

Hvad vil i foreslå jeg starter ud med? er det overhovedet punkt 1 i rækken af "vigtige" ting man skal starte ud med? (Har begrænsede midler, så pengene skal ligges rigtigt fra start)

For det kan umiddelbart hurtigt blive dyrt hvis man vil søge om rettigheder ud over DK? 

Er jeg godt nok stillet ved kun at søge om rettighederne i Danmark? 

Eller er det vigtigere at få produceret noget først, og hvis det er noget folk tager godt imod så skynder man sig at sikre sig rettighederne? 

Håber der er nogle der kan gøre mig lidt klogere :-)

mvh Mikkel

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 11:52

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 12:25

Mikkel Mose:
For det kan umiddelbart hurtigt blive dyrt hvis man vil søge om rettigheder ud over DK? 

Hvis du bruger dit Brand som firmanavn i selskabsform (IVS, ApS, A/S) er det godt beskyttet i DK og varemærkebeskyttelse er knapt så relevant.

At varemærkebeskytte et brand i udlandet er meget dyrt, så med begrænsede midler er det ikke noget jeg ville bruge penge på. Især ikke hvis det er tvivlsom om du har midlerne til at retsforfølge eventuelle krænkere i de pågældende lande.

Når du har produceret et produkt har du i dk pr. automatik rettigheden til produktet. En direkte kopi er derfor ikke lovlig.

Så i lille Danmark er du rettighedsmæssigt godt stillet uden at fortage varemærkeregistreringer.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 14:21

Karsten Sønderup Hansen:

Hvis du bruger dit Brand som firmanavn i selskabsform (IVS, ApS, A/S) er det godt beskyttet i DK og varemærkebeskyttelse er knapt så relevant.

At varemærkebeskytte et brand i udlandet er meget dyrt, så med begrænsede midler er det ikke noget jeg ville bruge penge på. Især ikke hvis det er tvivlsom om du har midlerne til at retsforfølge eventuelle krænkere i de pågældende lande.

Når du har produceret et produkt har du i dk pr. automatik rettigheden til produktet. En direkte kopi er derfor ikke lovlig.

Så i lille Danmark er du rettighedsmæssigt godt stillet uden at fortage varemærkeregistreringer.

Kære Karsten,

Nu har jeg venligt korrigeret dig i andre tråde, men tror du skal undlade at "rådgive" i juridske spørgsmål, da du tydeligvis ikke har kompetencen! 

Det er ganske korrekt, at selskabslovens § 2 definerer at et selskab ikke må have et navn, der er beslægtet med et andet i selskabsregistret registreret selskab. Det er ligeledes korrekt at et selskabs navn ikke må være vildledende i forhold til eksisterende selskaber og varemærker. 

Dog er dette ikke betydende, at du ved at navngive dit selskab et specifikt navn har eneretten over navnet. Mange virksomheder markedsfører registrerede varemærker, som ikke er registret ved selskabets navn, men som specifikke produktnavne, og disse falder uden for selskabslovens bestemmelser. Så du er nød til at foretage en varemærkeregistrering, hvis du vil gøre krav på et kommercielt navn.

Det er dog ikke nok at registrer sit navn, men det er også nødvendigt at overvåge dette. Hvis ikke man overvåger, kan andre ansøge om varemærkebeskyttelse på samme navn og når du ikke at gøre indsigelse, mister du eneretten.  

Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 15:51

Trusted Partner:
men tror du skal undlade at "rådgive" i juridske spørgsmål, da du tydeligvis ikke har kompetencen! 

jamen det skal jeg da undlade at gøre fremover. Jeg vil dog afslutningsvis lige skrive:

---

Trusted Partner:
Dog er dette ikke betydende, at du ved at navngive dit selskab et specifikt navn har eneretten over navnet. Mange virksomheder markedsfører registrerede varemærker, som ikke er registret ved selskabets navn, men som specifikke produktnavne, og disse falder uden for selskabslovens bestemmelser. Så du er nød til at foretage en varemærkeregistrering, hvis du vil gøre krav på et kommercielt navn.

Jeg skrev lige netop hvis du bruger dit brandnavn som firmanavn.

Registering af selskab er mig bekendt = ibrugtagning af varemærke. Ifølge John Hannover i anden tråd giver en sådan ibrugtagning retten til navnet. Hvor han linkede til side 9:

http://www.chashude.dk/~/media/Files/PDF-Publikationer/Vaerd_at_vide_om_rettigheder.ashx 

En jurist med speciale i rettighedssager har for 1 - 2 år siden skrevet her på amino at firma i selskabsform giver retten til navnet i rettighedssager, og at enkeltmandsfirma + I/S = ingen rettigheder.

---

En del af min viden stammer fra, hvad andre gennem tiden har svaret og dokumenteret her på amino. Jeg har aldrig påstået at jeg er jurist. Jeg tager af og til fejl og får måske ikke alt med i farten. Men generelt mener jeg selv jeg har hjulpet mange i den rigtige retning.

Men det slutter så her.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 22:23

Karsten Sønderup Hansen:
ibrugtagning af varemærke.

Dette er også korrekt, men kræver at varemærket er særpræget! Det er ligeledes dig, der skal bevise, at have en særlig ret til navnet , hvilket kan være besværligt.

Jeg gør derfor alene opmærksomt, at et registreret firmanavn ikke alene giver eneretten til navnet, hvorfor jeg mener - at skal du være sikker, bør du registrerer dit varemærke.

Men ja - der foreligger tonvis omkring emnet allerede på amino.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)