Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af Nemkonto hos Virk.dk

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Allright.

Men, hvorfor skulle en bank have 'betænkeligheder' ved at have et cvr-nummer tilknyttet ens personlige NEM-konto? Er det ikke nærmest en menneskeret, at man bør kunne/have muligheden for at ernære sig som selvstændig erhvervsdrivende - som, som minimum, kræver en kobling mellem ens cvr-nummer og NEM-konto - uanset hvad banken ellers synes og mener?

Jeg mener - banken kan vel ikke forbyde een, at man opretter en enkeltmandsvirksomhed og derfor af 'naturlige' årsager skal koble sit cvr-nummer til sin Nem-konto?

Hvad kunne banken synes der er problematisk ved det? Jeg forstår måske ikke helt problematikken til bunds..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

davidchristensen:
Jeg mener - banken kan vel ikke forbyde een, at man opretter en enkeltmandsvirksomhed og derfor af 'naturlige' årsager skal koble sit cvr-nummer til sin Nem-konto? Hvad kunne banken synes der er problematisk ved det? Jeg forstår måske ikke helt problematikken til bunds.. 

Konkret JO - der er klar dom for at banker må nægte CVR tilknytning til en privatkonto.

Det gør du nok ikke - Det er en risiko helt enkelt - uanset lån som er større ved erhverv end uden - retursendinger og meget andet bank skal stå for hvis kontohaver tømmer konto  se http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/hvorfor-er-erhvervskonto-ofte-dyrere.html  Der er en ikke uvæsentlig risiko

Der er dog som nævnt, næppe problem hverken med personlig konto og CVR tilknytning eller erhvervskonto - forudsat man ikke er i RKI og ofte er klar til at det kan koste et eller andet (med 0 rente er omk. ved en konto ca 1700 kr for en bank per kunde så hvorfor skulle de forære det bort) Jeg tror mange mener banker burde være sociale foretagener - eller at de skovler penge ind - men sandheden er, at de er selskaber med aktionærer OG - har pres for staten til at skulle øge indtjeningen faktisk, for at undgå en ny bankkrise

Banker SKAL tildele private EN konto (men ikke en netbank og ikke et kreditkort) men de er jo private firmaer som du vel er og kan jo ikke tvinges til at gøre forretninger med noget  CVR  lige så lidt som du kan. 

Ellers må vi jo ha en statsbank - som tager alle - uanset RKI - og mon den - hvis den skal løbe rundt uden underskud, bliver billigere per konto end det er idag-  nej næppe- Jeg tror ikke der er nogen, hverken LA eller Enhedslisten, som faktisk har det på tegnebrættet så det kommer næppe, og krav om at firmaer SKAL handle med andre firmaer uanset risiko bedømmelse, tror jeg ikke ligger til højre (eller venstre) benet

Se lidt mere om erhvervskonto hvis du har kræfter endnu Smilehttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html med reference også til dommen i ankenævnet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 02:14

Kære John

Tak for dit link til din fuldstændigt overvældende 'database' af gylden information. Det er en fornøjelse - og, nej, jeg magtede ikke at læse det hele igennem. Men jeg fandt dog én ting du skriver, som jeg studsede over:

"Generelt kan man også få tilknyttet sit CVR nummer til samme personlige konto. Det kræver at man afleverer kopi af sin registreringsattest som minimum."

Se, som tidligere beskrevet, så har jeg ikke selv været ude for dette - altså, at man skal aflevere en kopi af sit registreringsbevis. Jeg har som sagt slet ikke skulle fortage mig noget somhelst - og har i alle disse år været lykkeligt uvidende om disse procedurer. Men jeg véd ikke om andre har været ude for dette? Jeg har ikke hørt om nogen, når jeg tænker over det - jeg har ellers en skare af bekendte, som heldigvis nemt og komplikationsfrit har kunne oprette en enkeltmandsvirksomhed uden at dette overhovedet har været et problem.

Men, angående grunden til at det eventuelt kunne være et problem for en bank, der skriver du: "Det er en risiko helt enkelt - uanset lån som er større ved erhverv end uden - retursendinger og meget andet bank skal stå for hvis kontohaver tømmer konto". Dér tænker jeg, at hvad man foretager sig i en enkeltmandsvirksomhed hæfter man personligt for; ligesom, at banken jo heller ikke hæfter for, at man som privatperson har været uansvarlig med et kontokort til vinbutikken eller at man ikke har betalt husleje.

Som jeg umiddelbart ser det med mine uvidende (men dog håbefulde) øjne, så kan der ikke findes særligt mange gode grunde til, at man skulle frygte, at ens bank ikke vil acceptere at lave en kobling mellem ens cvr-nummer til sin enkeltmandsvirksomhed og ens NEM-konto. Det er efter min bedste overbevisning altid personen bag både cvr-nummer og nem-konto, som skal hæfte for eventuelle tab og dårlig forretningsførelse - ligesom, at man personligt hæfter for fart- og biblioteksbøder (og mange mange andre ting).

Tager jeg helt fejl..? Smile

Mvh David

-

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06

davidchristensen:

1

Generelt kan man også få tilknyttet sit CVR nummer til samme personlige konto. Det kræver at man afleverer kopi af sin registreringsattest som minimum."

Se, som tidligere beskrevet, så har jeg ikke selv været ude for dette - altså, at man skal aflevere en kopi af sit registreringsbevis. Jeg har som sagt slet ikke skulle fortage mig noget somhelst - og har i alle disse år været lykkeligt uvidende om disse procedurer. Men jeg véd ikke om andre har været ude for dette? Jeg har ikke hørt om nogen, når jeg tænker over det - jeg har ellers en skare af bekendte, som heldigvis nemt og komplikationsfrit har kunne oprette en enkeltmandsvirksomhed uden at dette overhovedet har været et problem.

2

Men, angående grunden til at det eventuelt kunne være et problem for en bank, der skriver du: "Det er en risiko helt enkelt - uanset lån som er større ved erhverv end uden - retursendinger og meget andet bank skal stå for hvis kontohaver tømmer konto". Dér tænker jeg, at hvad man foretager sig i en enkeltmandsvirksomhed hæfter man personligt for; ligesom, at banken jo heller ikke hæfter for, at man som privatperson har været uansvarlig med et kontokort til vinbutikken eller at man ikke har betalt husleje.

1

Det må enten har været før hvidvasklove - eller en sjuskebank - for det er krav - her kravene bankerne lovmæssigt skal møde http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/ny-bankkonto-hvorfor-er-det-besvrligt.html 

2

Jo forskellen er, at en personlig konto uden CVR jo ikke kan bruges til at drive den personlige virksomhed - få betalingsløsnings aftaler osv.

Når du får tilknyttet CVR så opstår den langt større transaktionsmængde og risikoen for ex en køber 4 TV til 40.000 kr - sælger der har kontoen- hæver de 40.000 kr og - køber returnere alle under 14 dages  reglen - fandt noget billigere - og banken skal så returnere 40.000 til køber - og stå med slåskampen med deres kunde der måske har brugt pengene.

Det er jo selvklart normalt langt flere transaktioner med langt mere risiko + formentlig også mere rådgivning i et firma og derfor vil banker ind imellem IKKE bare tilknytte CVR til en personlig konto - uden en pris, og med en pris, vælger de ofte løsningen- erhvervskonto som lidt selvfølgelig - et standard produkt, og ofte under deres erhvervsafd. og med erhvervsrådgiver. 

Der er en stor forskel mellem at at gi folk en konto til et firma med betalingsløsninger og mange transaktioner, og så at gi folk en privat løn/budget konto. 

Det betyder ikke, at man ikke får CVR tilknyttet personlig konto mange steder, men det er ikke så let idag som for bare et par år siden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 11:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak John for nogle gode svar. Især nummer 2 - det kan jeg jo godt forstå og sætte mig ind i.

Mvh David

-

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)