Allright. Men, hvorfor skulle en bank have 'betænkeligheder' ved at have et cvr-nummer tilknyttet ens personlige NEM-konto? Er det ikke nærmest en menneskeret, at man bør kunne/have muligheden for at ernære sig som selvstændig erhvervsdrivende - som, som minimum, kræver en kobling mellem ens cvr-nummer og NEM-konto - uanset hvad banken ellers synes og mener? Jeg mener - banken kan vel ikke forbyde een, at man opretter en enkeltmandsvirksomhed og derfor af 'naturlige' årsager skal koble sit cvr-nummer til sin Nem-konto? Hvad kunne banken synes der er problematisk ved det? Jeg forstår måske ikke helt problematikken til bunds.. |
davidchristensen:Jeg mener - banken kan vel ikke forbyde een, at man opretter en enkeltmandsvirksomhed og derfor af 'naturlige' årsager skal koble sit cvr-nummer til sin Nem-konto? Hvad kunne banken synes der er problematisk ved det? Jeg forstår måske ikke helt problematikken til bunds..
Konkret JO - der er klar dom for at banker må nægte CVR tilknytning til en privatkonto.
Det gør du nok ikke - Det er en risiko helt enkelt - uanset lån som er større ved erhverv end uden - retursendinger og meget andet bank skal stå for hvis kontohaver tømmer konto se http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/hvorfor-er-erhvervskonto-ofte-dyrere.html Der er en ikke uvæsentlig risiko
Der er dog som nævnt, næppe problem hverken med personlig konto og CVR tilknytning eller erhvervskonto - forudsat man ikke er i RKI og ofte er klar til at det kan koste et eller andet (med 0 rente er omk. ved en konto ca 1700 kr for en bank per kunde så hvorfor skulle de forære det bort) Jeg tror mange mener banker burde være sociale foretagener - eller at de skovler penge ind - men sandheden er, at de er selskaber med aktionærer OG - har pres for staten til at skulle øge indtjeningen faktisk, for at undgå en ny bankkrise
Banker SKAL tildele private EN konto (men ikke en netbank og ikke et kreditkort) men de er jo private firmaer som du vel er og kan jo ikke tvinges til at gøre forretninger med noget CVR lige så lidt som du kan.
Ellers må vi jo ha en statsbank - som tager alle - uanset RKI - og mon den - hvis den skal løbe rundt uden underskud, bliver billigere per konto end det er idag- nej næppe- Jeg tror ikke der er nogen, hverken LA eller Enhedslisten, som faktisk har det på tegnebrættet så det kommer næppe, og krav om at firmaer SKAL handle med andre firmaer uanset risiko bedømmelse, tror jeg ikke ligger til højre (eller venstre) benet
Se lidt mere om erhvervskonto hvis du har kræfter endnu http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html med reference også til dommen i ankenævnet
vh John Hannover