Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parfume

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 242
Fra  VKMmedia Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en god kontakt til et firma fra Holland, som sælge parfume. Jeg tænker på at begynde at sælge deres varer i danmark. 

Er der noget som jeg skal være opmærksom på? Moms? skat? import m.m. ? Jeg kan dog nævne at fragten forgår via. en privat person

På forhånd tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:14

VKM:

Jeg har fået en god kontakt til et firma fra Holland, som sælge parfume. Jeg tænker på at begynde at sælge deres varer i danmark. 

Er der noget som jeg skal være opmærksom på? Moms? skat? import m.m. ? Jeg kan dog nævne at fragten forgår via. en privat person

På forhånd tak

Du skal først og fremmest være opmærksom på tilladelserne. Mange parfumemærker har distributionsaftaler med forhandlere m.m. som afgrænser mulighederne for at afsætte produkterne til andre lande end dem tilladelsen gælder. Så med mindre det er det Hollandske firma's eget parfumemærke, vil jeg nok starte med at bede om at se tilladelsen til at sælge/distribuere parfumen i DK eller i hvert fald som ikke specifik siger de ikke må. Det kan være en meget dyr start på et virksomhedseventyr hvis du bliver opkrævet erstatning for ikke at måtte forhandle produktet/mærket.

Fra Horsens
Tilmeldt 28. May 14
Fra  VKMmedia Skrevet kl. 11:21

Ok mange tak for svaret

Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 11:32

jesper_nl:

Den hollandske distributør kan måske bryde en samhandelsaftale, men jeg har svært at tro på at vkm forbryder sig mod noget, når han vidersælger varer han har købt inden for EU.

Og er et sådan forbud ikke i strid med lovene for varernes fri bevægelse inden for EU?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 11:58

Karsten Sønderup Hansen:

jesper_nl:

Den hollandske distributør kan måske bryde en samhandelsaftale, men jeg har svært at tro på at vkm forbryder sig mod noget, når han vidersælger varer han har købt inden for EU.

Og er et sådan forbud ikke i strid med lovene for varernes fri bevægelse inden for EU?

Hej Karsten,

Ingen tvivl om det Hollandske firma kan bryde en distributionsaftale, hvilket self kan medføre konsekvenser for dem. 

I forhold til en dansk forhandler, så er det indre marked og varernes fri bevægelighed ikke en undskyldning for at videresælge et produkt som de reelt ikke har tilladelse til at sælge. Spørgsmålet er så om den danske forhandler kan blive erstatningsansvarlig for at bryde en distributionsaftale, i teorien kan de sagtens men nu har vi ikke kendskab til eventuelle aftaler så et konkret svar kan ikke gives.

Derudover kan man jo forestille dig en (efter min mening) realistisk situation, hvor man "træder" en meget stor parfumeproducent over tæerne. De store spillere på markedet har som regel uendelige juridiske midler til rådighed, og mange små og nystartede virksomheder er i stand til at tage kampen op. Så selvom man ikke har gjort noget forkert kan man i praksis ende med at tabe alligevel. Så derfor (mener jeg) skal man altid gøre sit for at tjekke om der ligger eventuelle aftaler som man overtræder, og det tager vel ikke lang tid at spørge det Hollandske firma om tilladelserne er på plads.

Fra Horsens
Tilmeldt 28. May 14
Fra  VKMmedia Skrevet kl. 09:38

Hvad nu hvis jeg gør det hele som privatperson?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:11

VKM:

Hvad nu hvis jeg gør det hele som privatperson?

Det kan du ikke, ikke lovligt i hvert fald! Samme øjeblik du køber et produkt med det formål at videresælge det, så er du i henhold til mere eller mindre al lovgivning erhvervsdrivende (hedder måske noget forskelligt i de forskellige love).

Og en erhvervsdrivende i DK er ansvarlig for sine handlinger uanset om han handler i eget navn eller opretter en virksomhed til formålet.

Det er ikke meningen jeg vil skræmme dig fra din forretningsidé, og som flere andre indlæg påpeger er risikoen fra din side formentlig ikke så stor. Det nemmeste du kan gøre, er at høre den Hollandske virksomhed omkring deres tilladelse til at sælge netop det parfumeprodukt du har fået tilbudt. For en virksomhed der ikke har noget at skjule kan jeg ikke forestille mig de ikke vil udlevere en kopi af sådan en tilladelse.

Fra Horsens
Tilmeldt 28. May 14
Fra  VKMmedia Skrevet kl. 10:26

Ok mange tak for svaret

Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 10:56

Jesper_nl:
I forhold til en dansk forhandler, så er det indre marked og varernes fri bevægelighed ikke en undskyldning for at videresælge et produkt som de reelt ikke har tilladelse til at sælge.

Andre med brancheerfaring har sjovt nok mange gange skrevet her på Amino: Pga det frie marked i EU, kan du som forhandler frit sælge mærkevarer du har købt inden for EU. Selvfølgelig med forbehold for at der er tale om lovlige varer.

Som tidligere skrevet kan distributører have et problem i forhold til deres samhandelsaftale med producenten, men det burde ikke kunne ramme dig som forhandler.

Da jeg i forvejen selv forhandler mærkevaretøj og parfume har jeg undersøgt lidt. Der findes adskillige distributører, som leverer til butikker inden for hele EU, så markedet virker slet ikke så lukket og kontrolleret som du beskriver. Distributionen foregår iøvrigt i flere led, så det er langt fra alle distributører, der har en samhandelsaftale direkte med producenten.

Det er iøvrigt typisk dem der sælger kopivarer, der har travlt med at fremvise (forfalsket) dokumentation for ægthed, tilladelser m.m.

---

Hvis du som privatperson kan købe parfume til en pris, så du kan tjene på at sælge det videre, er der med meget høj sandsynlighed tale om kopivarer.

Kopivarer er ulovlige produkter og ikke tilladt at sælge i DK. Skat konfiskerer kopivarer, udsteder bøder og informerer rettighedsindehaveren, så denne kan kræve erstatning.

Du kan iøvrigt ikke sælge ret mange parfumeprodukter inden du når grænsen for hvornår du skal momsregistreres.

John Hannover har skrevet en masse om skat, moms, regnskab samt hvornår du skal momsregistreres m.m.:

http://johnhannover.blogspot.dk/p/indholdfortegnelse.html 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 11:44

Karsten Sønderup Hansen:

Andre med brancheerfaring har sjovt nok mange gange skrevet her på Amino: Pga det frie marked i EU, kan du som forhandler frit sælge mærkevarer du har købt inden for EU. Selvfølgelig med forbehold for at der er tale om lovlige varer.

Det er iøvrigt typisk dem der sælger kopivarer, der har travlt med at fremvise (forfalsket) dokumentation for ægthed, tilladelser m.m.

Vi er slet ikke uenige.

Det eneste jeg ville gøre opmærksom på var, at man har en vis pligt til selv at undersøge lovligheden af det produkt man sælger og ikke uden videre ukritisk kan henvise til varens fri bevægelighed/det indre marked.

Har man mistanke om forfalsket dokumentation, så kan dette jo også verificeres ved selve producenten. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)