Jeg starter mit iværksætterfirma pr. 1/11 - produkterne er lige på trappen til at være klar:) og jeg kan jo altid starte det som enkelmandsfirma, med den risiko som måtte være. Jeg var idag rundt i min købstad for at snakke med alle banker/sparekasser... om jeg kunne få en erhvervskonto. Sagen nemlig at jeg i flere år har haft Banknordik som bank, og de kan ikke oprette mig en erhvervskonto, fordi de har frasolgt hele erhvervsafdelingen... Jeg har det ok med Banknordik, men jeg købte hus i 2005 så i sagens natur, er min økonomi ikke specielt overskudspræget, så ikke relevant for mig at skifte bank. Jeg havde regnet med at lokalafderlingerne vill støtte den lokale iværksætterkultur. fik dog kun "positivt" svar fra Jyske Bank,(det skal siges at der var lidt efterårsferiefravær i et par af sparekasserne) som ville åbne en konto for 5000 kr. og dernæst 250 kr. pr. kvartal. De var hverken interesseret i budget eller forretningsplan, da jeg kun bad om en konto uden kredit. Men så tænker jeg: et familiemedlem har et APS og har tilbudt at sælge mine produkter via dette? jeg stoler på vedkommende, men hvad sker der hvis jeg får success? (jeg vil ikke lyde naiv, men selvfølgelig tror jeg på succes, ligesom alle andre iværksættere). Min bekymring er om jeg så kan trække mit produkt ud af APSét og ind i mit eget (på et senere tidspunkt oprettet) firma? dvs kan jeg f.eks. lave en kontrakt som gør at mit produkt kun er en del af mit familiemedlems firma et antal måneder, f.eks.? uha, det lyder allerede bøvlet, det er nok nemmere at aflevere de 5000 kr. til Jyske Bank ved kasse 1 eller lave personligt firma, men vil nu alligevel gerne høre jeg kan begynde under en anden virksomheds Aps "paraply".... |
Når det er en enkeltmandsvirksomhed behøver du ikke nogen erhvervskonto. Du kan bare oprette en ekstra privatkonto, hvis du vil have tingene lidt adskilt pga. administrative årsager.
Se evt: http://www.amino.dk/forums/t/131008.aspx
Mvh David
-