Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nettoskat på 6,6% i Schweiz?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

I  Schweiz er der ingen kapitalgevinstbeskatning. Jeg vil derfor høre, om man kan sælge sit selskab til et andet selskab oprettet til formålet, og på den måde realisere det oprindelige selskabs opsparede overskud skattefrit efter selskabsskat?

 

Det forudsætter naturligvis, at man forlader Danmark, bosætter sig i Schweiz og sparer op i selskabet, mens man bor i Schweiz.

 

Jeg er med andre ord klar over, at der er exit skat, når man forlader Danmark. Spørgsmålet går på, hvor attraktiv skatten er, hvis man emigrerer til Schweiz.

 

Ifølge denne (lidt ældre) artikel, kan man finde selskabsskatteprocenter ned til 6,6% i Schweiz:

http://www.information.dk/135846

På forhånd tak. 

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej maver382

Det er korrekt, at skatten er lavere i Schweiz. Faktisk kan du, hvis din indtægt er høj nok, selv forhandle din skatteprocent med den lokale kanton (svarende til kommune).

Men til gengæld er alt andet (på nær biler) så også dyrere end i Danmark. Eksempelvis koster en 2 værelses lejlighed på 60 kvm omkring 10.000 kroner om måneden. Et fitness-abonnement koster 500 kroner om måneden, og et mobilabonnement 350 kroner om måneden.

Det er bare et par eksempler. Din levestandard i DK vil altså være dyrere i Schweiz.

Om du kan sælge selskab til andet selskab - pas.

Men det lyder spændende! Jeg flytter selv til Schweiz 1. februar 2016, for at starte virksomhed op dernede. Hvis du også kommer af sted, så må du endelig sige til.

Kasper.

Fra Lausanne, Schweiz
Tilmeldt 6. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Fra  NordicJobsAbroad Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skatte- og selskabstekniske kan jeg desværre ikke svare på; tal i stedet med en revisor, der har speciale i den slags. Men ja, man skal fysisk flytte fra Danmark til Schweiz for at det hele kan lade sig gøre.

Mht. skatteprocenter forholder det sig således:

- Som du selv er inde på, er skatteforholdene meget gunstige; både hvad angår indkomstskat, selskabsskat/virksomhedsskat, formueskat m.fl.

- Skatteprocenterne afhænger i høj grad af tre ting: 1) hvor du bor og 2) hvor du arbejder og 3) dit indkomstniveau. Indkomstskatten f.eks. kan være alt fra 5 - 45% afhængigt af førnævnte forhold. Det er især indkomstskatten, der varierer fra sted til sted (og ikke så meget de andre skatter). Her hvor jeg bor betaler man f.eks. ca. 14% i skat, mens man i Zug (hvor mange af de skatteflygtige borgere bor) betaler væsentligt mindre (omkring de 5 - 6% - dog igen afhængigt af indkomstforhold). Jeg har hørt om, at nogle individer betaler mindre end 5% i indkomstskat, hvilket sikkert også passer, men jeg er aldrig stødt på nogle officielle informationer om så lave indkomstskatteprocenter.

- Selskabskatten varierer også fra sted til sted. Når virksomhedens overskud er under CHF 100.000, er den normalt på 0 - 2%. Ved beløb herover stiger procenten normalt, men det er ikke meget. Man kan i mange tilfælde (især når man ansætter personale eller har et stort overskud) forhandle sin selskabsskatteprocent med kommunen og kantonen (men man betaler også en smule til federationen) og nogle virksomheder - især de helt store - betaler mellem 0 og 1% i selskabsskat.

Men igen; du bør konsultere en revisor - optimalt set både en dansk og en schweizisk revisor - da alt andet ville være uhensigtsmæssigt, hvis du vitterligt overvejer at flytte din kapital herned.

Fra Lausanne, Schweiz
Tilmeldt 6. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Fra  NordicJobsAbroad Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Kammersgaard:

Men til gengæld er alt andet (på nær biler) så også dyrere end i Danmark. Eksempelvis koster en 2 værelses lejlighed på 60 kvm omkring 10.000 kroner om måneden. Et fitness-abonnement koster 500 kroner om måneden, og et mobilabonnement 350 kroner om måneden.

Det er bare et par eksempler. Din levestandard i DK vil altså være dyrere i Schweiz.

Ja, leveomkostningerne er meget højere. Mit fitness-abonnement koster ca. DKK 1.000/mnd. og mit mobilabonnement koster ca. DKK 600 (og det er normale priser, her hvor jeg bor). Priserne på mange fødevarer er også meget højere end i Danmark.

Hertil kommer, at man som selvstændig skal betale 6% - 9,7% i AVS (dvs. social sikring) + sygesikring der som minimum koster omkring DKK 1.500/mnd.

Vh. Jesper

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper - Schweiz:
. Mit fitness-abonnement koster ca. DKK 1.000/mnd. og mit mobilabonnement koster ca. DKK 600 (og det er normale priser, her hvor jeg bor).

De to ting koster praktisk talt det samme her i udkanten af London (Virgin Active koster cirka £86 / måned - og et telefon abb med en iPhone 6 og 20 gb data koster £61). 

Tilgængel kan man her lease en sprit ny Jarguar til cirka 3.000 kr  / måned. 

Så alt er relativt. Man skal lave grundigt research og lave et excel budget inden man forlader hvad man kender for at se det fulde regnestykke. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)