Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg have styr på inden ansøgning om lån?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Sep 12
Indlæg ialt: 125
Fra  Kukuk.dk Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står foran at skulle ansøge om et lån fra banken til min virksomhed. Det er første gang - indtil nu har en kassekredit været tilstrækkeligt.

Mit spørgsmål er hvad jeg skal have klar af materiale, budgetter osv. inden jeg booker et møde med min rådgiver?

Hvad kommer han til at spørge om, hvad skal jeg have styr på etc.

Tak for alle svar.

Med venlig hilsen,

Silas Majgaard

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 16:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Silas

Noget af det jeg ville tage med ville være:

*Plan for afbetaling af lånet (hvor stor en ydelse vil i kunne lægge pr. måned)

*Balance for 2015 indtil videre (hvis i var oppe og køre i 2014 så også for 2014)

*Resultatopgørelse for 2015 indtil videre (hvis i var oppe og køre i 2014 så også der)

*Privatbudget (nok kun hvis det er en lille virksomhed)

*Information til hvad lånet skal bruges til - Heri også forklaring til hvorfor kassekredit ikke kan være nok (?)

*Budgetter (resultatopgørelsesbudget og balancebudget) for resten af 2015 (meh kun 2 måneder) og 2016. Gerne med begrundelse for hvorfor du tror det vil komme til at se sådan ud som du skriver i budgettet :-)

*Forretningsplan (Har de måske allerede fået da du skulle have kassekredit?)

Jeg ville nok forberede det i en tilbudsmappe som en præsentation, da jeg tror det giver lidt mere udtryk med at man har styr på tingene. altid godt med en rød tråd :-) Håber det kunne hjælpe lidt og vis jeg er på vildspor må nogle godt hakke ned på mig!

www.dinformue.dk

Tilmeldt 1. Sep 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 18:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Silas

Allerede gode input du har fået af Emma.

Hvis jeg skal tilføje noget, så vil jeg også medbringe et likviditetsbudget - det er noget bankerne er ret fokuseret på og det viser også om i har styr på likviditeten (startvaekst har en god template hvis du ikke har en: https://startvaekst.virk.dk/opstart/oekonomi/likviditetsbudgettet) - også i forhold til afvikling af lån som Emma også skrev.

Ligeledes bør det stå klart hvad pengene skal bruges til (gør det sikkert i jeres forretningsplan). Min oplevelse er, at går pengene udelukkende til drift så er bankerne ikke særlig interesseret i at gå ind i det. Forstået på den måde at hvis du ikke har en virksomhed der kan finansiere driften selv så ser de en større risiko.

Medmindre du gerne vil kautionere privat så ville jeg vente med at medbringe privatdelen. Der er ingen tvivl om, at de vil kigge på privat delen også og i forhandlingen vil de nok kræve en form for kaution. Min egen oplevelse og tilgang har bare altid været at jeg ønsker de kigger på min forretningsplan og min virksomhed og vurdere udfra det om de mener de vil gå ind i det. Og ikke bare på om jeg har sikkerhed privat - hvis jeg har det så fint. Altså med vinklen jeg ønsker en seriøs vurdering og sparring på det jeg kommer med virksomhedsmæssigt og ikke bare et ja hvis de kan se at de kan hente pengene hos mig privat hvis tingene går galt. Håber det giver mening.

Sidste input kan være i forhold til hvis du har nogle ideer til hvordan det kan finansieres/stykkes sammen. Ex. var dette noget vækstfonden kunne være en del af, var der noget man kunne tage virksomhedspant i, osv. Så vil jeg også medbringe det og bringe det i spil i snakken.

Er du i stand til at virke forberedt ved at medbringe alle disse ting samt kunne komme med oplæg til hvordan du tænker det måske kunne finansieres så vil du give et indtryk af at du har gennemtænkt dette og det ikke bare er spørgsmål om at de skal dække et hul i din virksomhed.

Held og lykke med det.

Mvh. Jannik

Køb FDM vinterdæk test 2015 vinder hos DaekSkifte. Billigste dæk online!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)