Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Invester lidt penge og gør en god gerning

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)
Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har investeret ca. 120 EUR og har KUN positive erfaringer. Alt er betalt til tiden og alt hvad jeg har fået ind er geninvesteret i nye projekter. Har sat det hele på autobud med 20 EUR så hver gang der er  over 20 EUR på min konto så bliver de investeret i et projekt.

Desuden har jeg været i Kenya og har besøgt den virksomhed dernede (Growth Africa) som står for at vurdree projekterne og som laver alt fodarbejdet. Det er et utroligt professionelt set-up og de har da også selv om de har væet med fra starten heller ikke nogle dårlige betalere: 

MyC4 Partner Since: 07.11.2007 15:55 CET
Businesses Funded: €662,751.00 in 344 Businesses
Repayments Received: €105,760.28
Defaults: 0.00% of repayments until today
€0.00 in 0 loan(s) defaulted

Jeg ser det udelukkende som win-win for ALLE parter!

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53

Remydk:
1. De indføre bare regler hen over hovedet på folk. Det vil sige de har lige pludselig lagt valuta risikoen over på investor. Dette betyder jo så også at man ikke har haft mulighed for at beregne den rigtige risiko på sin investering.

Den bemærkede jeg også op min sidste tilbagebetaling - den er ikke helt god. Med et valutatab på 5% på første tilbagebetaling siden de indførte det med tilbagevirkende kraft(?) er jeg nede på almindelig bankrente - da denne procentsats nok stiger i takt med tilbagebetalingerne og der vil forsvinde x% til dårlige betalere, er det en meget dårlig forretning.

Det kan være at udlånerne kræver en højere rentesats fremover, når de nu ved hvad de går ind til. Ellers er vi mere tilbage ved traditionel charity i stedet for en kombination af charity/forretning.

Fra Malmö
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 14:32

tim.vang:
Det lyder rigtigt godt, Remy! Det glæder mig at jeg kunne afklare dine "bekymringer"... vi ses på MyC4!

Tim

Hej Tim,

hvis du stadig følger denne tråd, har jeg et bare ønsker til siden... ved godt I arbejder på den og de står sikkert allerede på listen, men alligevel :)

* Det ville være rart at kunne logge ind med "https", det er jo finansielle transaktioner man gør på siden, selvom misbrugsrisikoen nok er lavere end f. eks. ved netbanken ;-)

* I skriver man skal sende en mail med ens kontonummer for udbetalinger... nu har jeg først lige indbetalt nogle penge, så jeg kan ikke se særlig meget under "My account"endnu, men kunne I gøre det ligesom Nordnet og andre brokere, hvor man registrerer sit kontonummer og herefter forespørger på udbetalinger ved at udfylde en formular på siden? At sende en mail virker noget mere besværligt :)

Mvh Claus // Amino

-- Mine debatindlæg er udtryk for min egen holdning og har ikke noget med Amino eller andre at gøre.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:57

Remydk:

Jeg har investeret. Men der er en del problemer i det. Det er i hvert fald min mening. Et par eksempler i rækken af ting der gør at jeg ikke anbefaler at investere her.

1. De indføre bare regler hen over hovedet på folk. Det vil sige de har lige pludselig lagt valuta risikoen over på investor. Dette betyder jo så også at man ikke har haft mulighed for at beregne den rigtige risiko på sin investering.

2. De indføre også lige pludselig også at man skal betale skat dernede. Dette rykker også billedet.

3. De procent tal du ser på siden om rettidig betaling holder ikke. De løber op og ned. Her har de også givet en uges ekstra frist til låntageren til at indbetale + en uge til noget andet. Så man kan altså få sine penge hele 14 dage efter de faktisk skulle have været betalt. Det vil sige gratis lån til dem! Desuden mener jeg ikke af rettidig tilbagebetaling skulle være højre end 70 %. Ikke hvis jeg skulle holde det op mod mine investeringer.

4. Et af mine projekter bliver en uge forsinket. De meddeler så at der er noget med deres system så vi få dette afdrag med næste udbetaling. Dette foregår også uden at du kan gøre noget!

5. Udbetaling hvad er det? Det er ligesom om de ikke har tænkt på at man skal have penge ud. De har godt nok fået lavet en mail du kan sende en forsørgelse til. De vælger så at sige de vil svare inden for 14 dage. Men første gang jeg ville trække nogle penge ud gik der 3 uger stadig ingen svar. Så tænkte jeg nå men så kan jeg lige så godt smide dem i hovedet af en af de der søger lån. Efter jeg havde gjort dette fik jeg svar.

Så prøvede jeg igen at trække penge ud. Efter et par uger fik jeg svar om at de ville blive udbetalt. Så gik der et par uger igen og så modtog jeg nogle penge. Jeg fik ingen opgørelse som angav kurs gebyr osv…

De bliver ved med at undskylde at deres projekt stadig er et barn der skal lære at gå. Men det synes jeg heller ikke er holdbart.

Så er der lige det med låntageren. Det er sjovt læsning at når man se en afrikaner der sidste år tjente 100.000 Euro ansøge om et lån til 1.000 USD. Et eller andet sted virker det forkert på mig.

Så umiddelbart er det et stort minus. Kan ikke forsvare at anbefale nogen at investere i MyC4. Selv om det skulle være en god sag. Jeg mener bare ikke man kan kalde det en investering. Da alt fokus er lagt på at få penge ind. Det ville da være meget naturligt at man kunne trække penge ud igen lige så hurtigt som man kunne sætte den ind.

Pyha det var vist nok... Smile

Hej.

Jeg er fuldstændig enig (kan ikke huske om jeg har erklæret mig enig med dig før).

Men jeg kan heller ikke anbefale MYC4.

Valutarisiko er lagt over på investor og samtidig er der skat til nogle af de afrikanske lande. Min rente på MYC4 ifølge oversigten har et gennemsnit på 12% (1000 euro meget vel fordelt på mange små virksomheder).

Jeg aner ikke hvor mange penge der er tabt da der åbenbart går MANGE MANGE måneder før dit tab bliver realiseret på MYC4 selvom långiveren ikke hører noget fra låntageren i lang tid.

Min rente er ikke på 12% som der står fordi valutadifferencer æder langt over halvdelen af mine renter. Det er dog ikke MYC4's skyld - det er markedet der presser prisen ned på 12% uden at tage forbehold for valutadifferencer.

Jeg får ikke forrentet mine penge med 5%. Man kan få forrentet sin formue i en dansk bank uden risiko for 5% (bedre alternativ). Har man fast ejendom med gæld i koster pantebreve op imod 8-10% - så det er bare at beholde pengene herhjemme i Danmark.

Jeg kan ikke forstå folk presser renterne derned på de sølle procenter så man ikke engang kan få det samme som herhjemme i Danmark - er det nødhjælpsorganisationer der presser prisen? For det kan da ikke være fornuftige mennesker som vil tjene penge.

Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:11

Dear debaters,

For clarification I will try to respond to some of the concerns posted by Remydk.

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

When MyC4 went publicly online October 1st 2007 the model had been tested IT-wise and on the African ground in most aspects but there were still many issues and questions which remained unsolved. To illustrate this the analogy of a small baby learning to walk was used so that users would accept that we would improve on the model as we learned.  It is correct that up till June 2008 the currency risk was either taken by the borrower (loans > 2.000 €) or by MyC4 (loans < 2.000 €). We then found out, however, that neither of these solutions were sustainable or scalable: borrowers in Africa have little or no insight into currency fluctuations and if should they have there is nothing they can do to compensate for unfavorable fluctuations. MyC4 had been financing currency losses with donor money and this solutions was not sustainable going forward. After considering a number of options it became clear that the only long term and fair solution was to place currency risk at investor level: investors have access to statistical and historic information and can build likely currency losses into the interest rates they ask for on MyC4 (e.g. if you need a 10% net return and historic depreciation of a currency has been 4% you can bid at 14%).

The transfer of currency risk to investors was made and communicated on the platform June 1st  so that investors could adapt their investment strategies from that date and for all investments prior to this date  investors could not lose money on currency fluctuations. In retrospect maybe MyC4 could have done a better job in assisting investors in adapting their investment strategies to accommodate for possible currency loss.

2. De indføre også lige pludselig også at man skal betale skat dernede. Dette rykker også billedet.

The application of local withholding taxes in Africa was also a consequence of MyC4 learning along the road that our investors could not escape this obligation. For some time we thought that considering the noble cause of our activities our investors were only obliged to pay taxes in their home country. However, as several legal sources suggested that our lending activities were also subject to local African withholding taxes on profits/interest we had to introduce this measure to be in line with the legislation of the African countries we operate in. Therefore we introduced withholding taxes on the platform over the summer of 2008.

Seen from the investors viewpoint this does generally not change the situation. As investors are obliged to pay taxes on their capital gains in most countries anyhow (in Denmark ca. 50%) and as most countries have double taxation agreements with our African countries the taxes withheld in Africa (and helping to build the needy African states, by the way) can be offset against the taxes paid to the resident (Danish) authorities. So, in most cases there is no change in returns for the investors due to the introduction of the withholding tax.

3. De procent tal du ser på siden om rettidig betaling holder ikke. De løber op og ned. Her har de også givet en uges ekstra frist til låntageren til at indbetale + en uge til noget andet. Så man kan altså få sine penge hele 14 dage efter de faktisk skulle have været betalt. Det vil sige gratis lån til dem! Desuden mener jeg ikke af rettidig tilbagebetaling skulle være højre end 70 %. Ikke hvis jeg skulle holde det op mod mine investeringer.

It is correct that the “repaid on time” figures shown on MyC4 are not entirely precise. As MyC4 only updates repayments once or twice per week (we still have a relatively small transaction volume) the repayment figures will not be updated in an even way which is causing your experience of ups and downs. There is also another element which has made MyC4 remove this figure from the front page of the platform and this is the inaccuracy due to MyC4’s current lacking ability to register payments day by day. Many borrowers prefer to make several monthly installments but since our system today is based on one payment a month this means that more repayments have been received than are registered and shown in the statistics. Finally, the figure shown previously on the front page was a cumulated number for all repayments since the start of MyC4 and not a reflection of the outstanding delays as of today.

It is correct that it does take time to transfer, receive and disburse in Africa. The African reality is rather different from the one we know in most Western countries (e.g. getting a transfer out of a bank or sending one back to Europe may require a person to spend one full day in the bank !) and MyC4 has had to introduce realistic “grace periods” to our partners. These 2-4 weeks where investors’ money lie idle and unremunerated can be compensated in the interest rate investors’ bid at on MyC4 and is nothing MyC4 in any way is trying to hide or cover up. TIA = This Is Africa

Average late repayments on MyC4 today is at 22% so you must be unlucky in your portfolio. However, even 22% is too high (although only 14,5% concern delays > 30 days) and MyC4 is currently working closely with those of our Providers who are struggling with late repayments (training, legal procedures, introduction of management figures and IT systems etc.), so over time this performance is likely to improve. Also, most late repayments are caught up with and as of today only 0,44%  of the entire loan portfolio (equaling 67 businesses out of 3695 )has actually been lost (defaulted). Please note that whereas late repayments may be annoying and affect investors liquidity negatively they do not result in a loss of money as the borrowers automatically is paying additional interest for the extra time he or she keeps the money.

4. Et af mine projekter bliver en uge forsinket. De meddeler så at der er noget med deres system så vi få dette afdrag med næste udbetaling. Dette foregår også uden at du kan gøre noget! 

As mentioned above the MyC4 system is based on monthly repayments (like a classic mortgage system) and if a borrower pays late (>7 days after due date) his payment will only count for next months’ installment and the borrower must pay additional interest to the investors for one additional month. This is not fair towards the borrowers who pay on day 8 after due date nor towards investors who are deprived of their chance to receive the money as soon as the borrower has repaid, but this is the way MyC4 was conceived from the outset. We want our system to be more flexible and enable day to day interest calculation so we have in the past few months specced such a system which will become programmed by our developers in Uganda and implemented in 2009.

5. Udbetaling hvad er det?
Det er ligesom om de ikke har tænkt på at man skal have penge ud. De har godt nok fået lavet en mail du kan sende en forsørgelse til. De vælger så at sige de vil svare inden for 14 dage. Men første gang jeg ville trække nogle penge ud gik der 3 uger stadig ingen svar. Så tænkte jeg nå men så kan jeg lige så godt smide dem i hovedet af en af de der søger lån. Efter jeg havde gjort dette fik jeg svar.

Repayments should be easy to make by sending bank information and legal name to the “withdrawal” mail address. MyC4 does not reply to withdrawal requests within 14 – we actually undertake the transfers within 14 days. The reason why we do not do this quicker is that there are only very few withdrawal requests and we try to group them to enhance administrative productivity. At the moment we tend to transfer money back within a week, though Christmas and New Years disturbances may have increased the time to 10-12 days. I apologize if an inquiry from you has been neglected in the past.

Så prøvede jeg igen at trække penge ud. Efter et par uger fik jeg svar om at de ville blive udbetalt. Så gik der et par uger igen og så modtog jeg nogle penge. Jeg fik ingen opgørelse som angav kurs gebyr osv&hellip

Generally there are no fees on a netbank transfer in Denmark but this may vary from bank to bank and is a matter between the recipient and his/her bank. MyC4 does not cover transfer cost for investors’ withdrawals as we do not manage the frequency or destination of the transfers. MyC4 DOES cover any other transfer cost related to investors’ funds to and out of Africa.

De bliver ved med at undskylde at deres projekt stadig er et barn der skal lære at gå. Men det synes jeg heller ikke er holdbart.  

Obviously MyC4 will not continue to be a baby in need of basic things/skills and after 16 months of operation I think we can say that we have addressed/learned the most fundamental of things and we are growing to become a teenager ! It would be wrong to assume that a teenager does not learn anything and adjust his/her behavior and we also hope that MyC4 will remain open to our users’ daily suggestions as to how we can make our market place even better – every day we are privileged to receive hundreds of e-mails and blog posts on our Forum which are a great source of inspiration for our way forward. Even your blog post on Amino is useful and we thank you for it, as this exemplifies that we are still not good enough in explaining a number of things on our platform.

Så er der lige det med låntageren. Det er sjovt læsning at når man se en afrikaner der sidste år tjente 100.000 Euro ansøge om et lån til 1.000 USD. Et eller andet sted virker det forkert på mig.

It is true that reading the backgrounds for some businesses can be quite entertaining but unfortunately this is not the intention, as the business descriptions are meant to give investors sufficient transparency to determine where to invest. There are still too many mix ups of currencies (e.g. turnover mentioned in local currency and loan amount in €) and inconsistent business cases and MyC4 is currently implementing a capacity building program for most of our African partners to improve their business assessment skills and data discipline, so we are quite aware that some of our loans suffer from inconsistent information. Our best advice to you and other investors till then is: when in doubt, leave it out ! (don’t invest in these businesses).

Så umiddelbart er det et stort minus. Kan ikke forsvare at anbefale nogen at investere i MyC4. Selv om det skulle være en god sag. Jeg mener bare ikke man kan kalde det en investering. Da alt fokus er lagt på at få penge ind. Det ville da være meget naturligt at man kunne trække penge ud igen lige så hurtigt som man kunne sætte den ind.

For the investor interested in a sound return we will argue that this is indeed possible if you calculate in all the characteristics of our market place: currency risk (incl. upside), default risk, auction, disbursement and repayment times. We are familiar with investors who have realized a 14-15% net return on investment on our market place and we believe that there should be room both for such ambitions as for those social investors who content themselves with a small or even negative net return from investing in African entrepreneurs who create jobs and economic value to their needy societies.

I hope this clarifies your concerns and questions concerning MYC4.

Best regards,

Mille
MYC4 

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)