Hej derude! Er igang med at etablere en hobbyvirksomhed. Et opdigtet eksempel: Lad os sige jeg formidler guider til firmaarrangementer. F.eks træningsguide, løbeguide etc. Hvordan skal jeg aflønne en freelance guide når jeg har det som hobbyvirksomhed. Firma betaler 1000kr. Jeg betaler guide 500kr. Mit overskud 500kr. Har guiden så selv ansvar for at oplyse de 500kr som B-skat? Eller er det ikke muligt at praktisere sådan en afløning, uden at registrere anden virksomhedsform.? Mvh Mik |
Her kunne sådan en som Whiskey svare hurtigt mener jeg
Du vil blive beskattet ved at firmaet der lønner dig med 1.000 kr skal indberette beløbet som honorar til skat - bidragspligtig B honorar - når du modtager som privat/ikke moms registreret fra et CVR som jeg går ud fra firmaet vil være.
Så er der det at du jo i sagens natur vil ha fradrag for de 500 kr du betaler videre, og du er jo som sådan en "afgiftspligtig" når du driver erhverv (også selv om DU kalder det hobby) - men kan jo ikke indberette noget til skat for det du betaler guiden.
I alle fald, du har skat af de 1.000 ved at betaler indberetter hvis betaler er CVR - og om du så ikke kan indberette, så skal du i alle fald benytte netbank til at betale guiden - men jeg følger spændt med i om nogen kan sige hvad afgiftspligtig uden CVR gør når der skal betales honorar til en anden CPR person (dette er eneste måde jeg ved jeg kan følge tråden )
vh John H