Jeg har planer om at åbne en virksomhed der sælger cdkeys til computer spil, dvs. digitale varer.
Mit spørgsmål lyder: hvis jeg køber fra et ikke eu land, skal jeg så betale dansk moms?
Hej Henrik,
Hvis din kunde er bosat udenfor EU så skal der ikke betales dansk moms ved salget (Det er i øvrigt min forudsætning, at vi taler om ikke afgiftspligtige/privat personer) Det følger af momslovens § 21 d.
Det er dog din pligt som leverandør, at skulle kunne dokumentere at din kunde er bosat udenfor EU. Kravene til dokumentationen er ikke klart definerede, så et helt præcist svar på hvad du skal gøre kan jeg ikke svare på. Men har i andre tilfælde oplevet, at kundens tilkendegivelse af sin bopæl er nok. Og derudover skal du reagere hvis det er "åbenlyst" at kunden ikke opgiver korrekte oplysninger.
Det er vel ligemeget om du har købt dem i udlandet - hvis du sælger dem i DK med dansk CVR, så skal der vel dansk moms på :-)
Det er kun udgangspunktet i momslovens § 16, men for ydelser omfattet af momslovens § 17 - 21 d er der særlige bestemmelser som flytter på udgangspunktet.
Det er de samme regler som pr. 1/1-15 har tvunget eksempelvis Netflix, Skype m.fl. til at betale moms i alle EU-lande og ikke bare i det EU-land hvor de er registreret (Typisk Irland eller Luxembourg som har en lav momssats)
Mit spørgsmål lyder: hvis jeg køber fra et ikke eu land, skal jeg så betale dansk moms?
Nej du skal ikke betale dansk moms ved KØB af ydelser fra ikke EU land - du skal angive ydelsesmoms derimod og ved erhvervsmæssig "import" af ydelser fra uden for EU skal du være momsregistreret, for at kunne angive importmoms - MEN så koster importmomsen dig ikke noget
(uden moms på din faktura så men med tekst-f.eks reverse charge - så det er modtager der skal angive momsen)
og så skal det med i din EU momsangivelse på modtageres VAT nummer samt i rubrik B som samlet sum af dit salg B2B til alle dine momsregistrerede kunder i EU
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER