Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til samarbejdsaftale mellem designer og håndværker

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle. Jeg er helt helt ny her og jeg håber virkelig, at jeg er kommet rette sted hen!

Jeg har tegnet et større møbel, som eger sig til byrum, grønne arealer og legpladser, og dermed henvender sig til eksempelvis kommuner som kundegruppe.

Jeg har gennem netværk fundet sammen med et snedker/konstruktørteam, som tror på mit møbel og viser stort engagement og faglighed. Vi har afholdt to gode møder, hvor vi har sparret om detaljering, materialer, fremstillling, prissættelse mm. De lægger foruden dette frivilligt tid i projektet i form af en 1:1 udsnit af møblet. Jeg er ved at lave hjemmeside og designvarianter.

Nu har de bedt mig gøre mig tanker om en forretningsmodel for vores fremtidige samarbejde, så vi kan forventningsafstemme på det område også. Jeg skal derfor lave et udkast til en samarbejdsaftale mellem dem og mig, og jeg har ingen erfaring med dette fra tidligere.

Jeg vil meget gerne lave dem et tilbud som gør os alle glade, da jeg tror på man kommer længere i et team. Det er også vigtigt for mig at have et stabilt team, som prioriterer at træde til ved en et. ordrer og som opbygger erfaring i fremstillingen af møblet.

1) Jeg har som udgangspunkt selv forestillet mig at jeg sælger designet gennem mit firma, og at de er underleverandører imod at få ret til samtlige ordrer og deres navn tilknyttet møblet. Men er det nok for dem?

2) De har givet mig et tilbud på fremstillingsprisen, og den må forventes at kunne gøres billigere når de har fremstillet den nogle gange. Kunne en del af aftalen være at de for lov at holde samme mandetimeantal på sigt og dermed en større fortjeneste på hver enkel møbel?

3) Skal vi lave firma sammen? - det er i mine øjne måske lidt overkill, når ikke vi ved hvor vi lander med projektet endnu,  og bliver man nemmere uenig om drift osv. når man har firma sammen?

4) Skal vi dele overskudet af et salg - de får i forvejen løn for fremstilling, og jeg får ligeledes for salgsarbejdet.

5) Kunne en del af aftalen være at de skal de have en større del af kagen ved de første par salg, for det arbejde de ubetalt lægger i nu?

6) Er der andre måder at lægge en gulerod for alle i projektet?

7) Hvis vi deler overskuddet, hvilken procentdeling vil da være rimelig?

Alle svar der kan hjælpe mig igennem til at lave en aftale, modtages med kyshånd. Lige nu er det primært en god gennemafprøvet model jeg søger, en egentlig kontrakt kommer vel efterfølgende, når vi er nået til enighed...eller hvordan?

På forhånd Tak

Cug

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)