Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning eller aktivering?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet en ny virksomhed, hvor jeg skal udvikle et website og app. Jeg forventer at bruge 6 måneder på udviklingen og ca. kr 500.000 inden jeg begynder at få en omsætning.
Mit spørgsmål er nu: må jeg straksafskrive de 500.000, så jeg starter med et stort underskud i firmaet, eller SKAL jeg aktivere nogle af omkostningerne?
Det er et personligt firma, og jeg kan godt bruge underskudet til at nedsætte min personlige skat af anden indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11

Med det beløb skal du have fat i en revisor der så må se hvad han kan råde til, ud fra lidt mere kød på benet. Risiko for nej til fradrag for stor udviklingsomkostning uden indtægt er stor og der er ikke lige en 100% facitliste for dit spørgsmål - men jeg fornemmer aktivering og så fradrag når der viser sit indtægter fra udviklingen. Jeg ville med det beløb ikke tvivle på at tage konkret vurdering af revisor

Konkret er der som udgangspunkt ikke fradrag for rene udviklingsomkostninger, og hvornår kommer indtægter, og kommer de - med mere, vil revisor sikkert spørge ind til-

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 07:31

Tak for svar. Jeg har allerede kontaktet min revisor, og venter stadig på svar. Hun ville kontakte en revisor kollega for at finde ud af hvad der var præcedens for. Jeg var bare lidt spændt på svaret, og ville lige høre om der var nogen her på Amino der kendte svarer :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:40

Cookie - John Hannover:
Konkret er der som udgangspunkt ikke fradrag for rene udviklingsomkostninger,

Den forstår jeg ikke? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
Konkret er der som udgangspunkt ikke fradrag for rene udviklingsomkostninger,

Den forstår jeg ikke? 

Det kan jeg godt se når du klipper den fra så kommer den til at virke dum men den skal jo ses i sammenhæng med resten jeg skrev først nemlig: UDEN indtægt 

Mit svar er at der skal mere kød på benet, og at risikoen er, at hvis der viser sig ikke at komme indtægter - så er der - og HER må du meget gerne rette mig Whiskey - stor risiko for, at man får forkastet fradraget, hvis ikke der kommer indtægter - for ender det med kun ren udviklingsomkostning, så er der ikke som udgangspunkt fradrag for det. 

Jeg kender da i alle fald til selskab, som fik forkastet 2,5 mio underskud fra 2011, opstået som rene udviklingsomkostninger - rejser o.a. for at udvilkle et større filmprojekt - hvor projektet faldt til jorden grundet manglende finansiering. Det selskab fik forkastet fradraget for de rene udvilklingsomkostninger i startåret (og mistede det helt) ved kontrol i 2013 - 

For dem var det så mistet fradrag op i holding selskabet, men jeg formoder en personlig virksomhed vil kunne ha samme risiko, at hvis man tager hele udviklingsomk, som direkte fradrag/udgift og dermed fradrag i personlig indkomst, og så IKKE får en indtægt, så vil skat sige, der ikke er fradrag for disse udviklingsomkostninger der ikke fører til indtægt.

Så konkret Whiskey: Hvis man i personlig virksomhed tager personligt fradrag for udviklingsomkostninger ½ mio i anden personlig indkomst, og så ikke får indtægter som er knyttet til udviklingsomk. har man så risiko for at miste fradraget?

Ud fra det mit råd til at overveje med revisor, om et det er klogt at aktivere og vente med afskrivning, til man ser indtægter, eller om man skal tage fradraget med det samme uden indtægter. Det må du meget gerne fortælle trådstarter hvad du mener, for er det penge ud af vinduet at høre revisor ud fra mere konkret gennemgang, fordi man altid bare skal tage fradraget og ikke risikerer at få det tilbageført, så er det jo god info til trådstarter (og mig Big Smile)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)