Jeg er faret lidt vild i moms reglerne for en PMV (Personlig eget mindre virksomhed), håber nogle kan hjælpe mig med at forstå. Jeg har opstillet et eksempel for at illustrere mit spørgsmål.
Jeg planlægger at opstarte en PMV der skal sælge et produkt direkte til forbrugeren. Jeg køber produktet i Italien og sælger dem videre her i Danmark. Som udgangspunkt består mit indkøb af i alt 10.000 kroner ekskl. moms. Hvis jeg er momsregistret skal jeg betale dansk moms på 25%*10.000=2.500 kr. Hvis jeg ikke er momsregistret skal jeg ikke betale dansk moms, men betale italiensk moms på 22%. Dvs. jeg spare 3%. er det korrekt forstået?
Det er korrekt, men husk på at du i en periode på 12 måneder max må omsætte for 50.000 DKK før du skal registreret som enkeltmans virksomhed og moms registreres.
Ovenstående forudsætter naturligvis at der ikke er tale om produkter der er pålagt punkafgifter i Danmark?
Nej. Hvis du ikke er momsregistreret skal du betale Italiensk moms på 22% og må så sælge uden moms til din danske kunde
Hvis du er momsregistret skal du ikke af med penge til moms ved importen, men bogføre importmoms som bare ikke koster dig noget - Derimod skal du lægge 25% salgsmoms på til dine danske kunder (det er så dine kunder der betaler den danske moms fordi de er private kunder), og derved bliver du dyrere mod dem med de der ca 3% ja
Til gengæld kan du har andre indkøb hvor du spare moms ved at trække købsmoms fra, og du skal ikke til at ændre alle dine priser til nye med moms, når du når dertil hvor du kan se, at det er åbenlyst du vil komme over 50.000 kr i oms. på 12 mdr frem og tilbage