Hejsa. Jeg har læst utallige indlæg herinde, men finder bare ikke et svar skrevet så jeg forstår. Ex: Jeg har i min enkeltmandsvirksomhed 100.000 kr i overskud sidst på året. Jeg køber en bil i min enkeltmandsvirksomhed til 100.000 kr. Ergo har jeg 0 kr tilbage. Jeg kan dog kun afskrive 25% af de 100.000 kr, hvorfor overskuddet vil lyde på 75.000kr. Så jeg har 0 kr på kontoen men skal betale skat af 75.000kr. Er det korrekt??
Helt korrekt - dog vil du så næste år få fradrag for 25% af de 75.000 og så videre frem så du får det fulde fradrag (når samlet fradrags beløb er under straksafskrivning - 2015 13.800 - så afskrives rest i et huk)
Du er vel opmærksom på, at det så skal være ren varebil rene gule plader som ikke kan / forventes brugt privat hvis det er alm enkeltmands uden VSO
Når vi taler fradrag for aktiver, så vær også opmærksom på en anden alm. fejl. Varekøb er ikke fradrag - idet værdi af varelager skal lægges til resultatet (varelager regulering med flot ord). Det hænger faktisk lidt sammen med bilen, for årsagen til at varer ikke afskrives er, at de jo har den værdi de havde ved købet, og årsagen til bilen er lidt det samme. Den har jo stadigt en værdi år 2 og frem, og derfor skal den afskrives over flere år.
Se evt BOG OM FRADRAG LINK om både det med afskrivninger over antal år og varer og en masse andre fradrag - du ser indholdsfortegnelsen i linket
vh John hannover
|