Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Apportindskud - Hvad går an?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står over for den fantastiske udfordring, at jeg vil lave min virksomhed (pt. enkeltmandsvirksomhed) om til et Anpartsselskab.
Dette skal gøres inden 30/6 2016 som skattefri virksomhedsomdannelse.
Så langt så godt.

Jeg har snakket med en revisor om det, og om muligheden for apportindskud, da det vil give god mening at køre computer, printer osv. ind i virksomheden i samme omgang.
Da jeg talte med revisoren, lød det så nærmest som om at ALT af en smule værdi, ville kunne føres ind som apportindskud..? Kan det virkeligt passe?

pt. er min kontor på min privatadresse, hvori jeg har lavet en kontor i det ene rum.

Kan jeg virkelig køre min fladskærm ind i virksomheden som "brug til fremvisning af powerpoint" ?
Kan jeg køre mit spisebord ind som "brug til forretningsmøder i ny og næ" ?

Hvad går an og godtages som et apportindskud?
Altså, hvor "relevant" for virksomheden skal det være?

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46608
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35

Det skal ejes af virksomheden og være anskaffet for virksomheden og taler vi møbler osv skal de befinde sig i lokaler der alene bruges af virksomhed og hvor der ikke er nogen private ting i rummet og rummet ikke heller er gennemgang

Computer, printer osv ejet af virksomheden ja - det bør normalt være enkelt at sælge ind til markedsværdi uden moms (men pris lav normalt også i vurderingen)

Dertil kommer, at revisor normalt er ganske konservativ i vurdering da revisor står med ansvaret - men du skal jo bare følge det din revisor siger-  giv ham de aktiver du kan som er ejet af din virksomhed, så er det helt op til ham at sætte prisen og garantere den overfor senere kreditorer

Få fast pris fra revisor inden, det kan let koste 10000 kr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 22:46

Jeg forstår ikke helt at det skal ejes af virksomheden og/eller være anskaffet til virksomheden?

Er idéen i et aåportindskud ikke netop, at man kan køre eksisterende ting ind i virksomheden ved stiftelse.

F.eks. At man starter et fotofirma, og i forvejen har en masse udstyr af computer og kamera.
- så at man kan køre det ind i, og værdien så bliver modregnet minimumskapitalkravet?

Hvis jeg har købt en computer i min virksomhed, så er den jo i forvejen virksomhedens - så der vel ingen grund til apportindskud - eller overser jeg noget?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

John - jeg er iøvrigt ikke enig med dig i at spisebordet ikke kan bruges til apportindskud. Det har så bare nogle andre skattemæssige konsekvenser, hvis det bruges privat.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 22:54

Giver god mening Whiskey.
Men.. Hvordan vurderes det om det bruges privat - hvem holder øje med den slags?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08

Det kunne være SKAT som ville se på din selvangivelse. Spisebordet vil jo fremgå af regnskabet og bruger du det privat - så vil du kunne beskattes af en fikseret lejeværdi. Det vil være være et skøn over hvad der koster at leje et tilsvarende ude i byen.

Og sker det så i virkeligheden - jo jeg har været med til at beskatte hårde hvidevarer, hvor vi slap igennem med at beskatte med en værdi svarende til hvad det vil koste at leje noget tilsvarende hos DER. Du bør derfor overveje om det er fornuftigt at smide spisebord eller tilsvarende ind, som overvejende bruges privat.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 23:19

Ja okay - men vi er enige om at et privat indkøbt spisebord, eller skrivebord eller hvad det nu måtte være - KAN indgå som apportindskud ved stiftelse af ApS (eller A/S). ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

Per Bendiksen:
Er idéen i et aåportindskud ikke netop, at man kan køre eksisterende ting ind i virksomheden ved stiftelse.

F.eks. At man starter et fotofirma, og i forvejen har en masse udstyr af computer og kamera.
- så at man kan køre det ind i, og værdien så bliver modregnet minimumskapitalkravet?

Hvis jeg har købt en computer i min virksomhed, så er den jo i forvejen virksomhedens - så der vel ingen grund til apportindskud - eller overser jeg noget?

jeg synes du taler om TO forskellige ting.

1

Jeg læser din start som du vil lave virksomhedsomdannelse fra din personlige virksomhed - du skriver jo:

Per Bendiksen:
 jeg vil lave min virksomhed (pt. enkeltmandsvirksomhed) om til et Anpartsselskab.
Dette skal gøres inden 30/6 2016 som skattefri virksomhedsomdannelse.,
  og en sådan omdannelse sker jo ud fra den personlige virksomheds regnskab og dermed dens aktiver. En sådan omdannelse minder på mange områder om apportstiftelse - revisorvurdering og alt for alt som virksomhedens og nu skattefrit (læs skatteudskydning af goodwill og evt overværdi aktiver) skydes ind i et selskab - et helt nyt CVR

2

Vil du stifte direkte fra privat med apportindskud, så er det dine private midler der skydes ind (fototingene osv)

--------------------

Jeg ville holde alt egentlig privat ude, men helt ærligt, da du har en revisor inde over, så skal du stole ham den revisor som skal stå for alle vurderinger, og tage den diskussion med ham, for det er ham/hende - der skal sige god for aktivet og dets værdi

vh John Hannover

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 23:30

Jeg tror jeg er med igen.
Så hvis min virksomhed med alt er; lad os sige 35.000kr værd.
Som jo ville være vurderet af revisor og evt. Advokat.
- så kan jeg ikke indskyde ting (f.eks. Computere og lign.) for de resterende 15.000 ?

Det er kun ved ny stiftelse og ikke ved skattefri virksomhedsomdannelse. Ikke?

Grunden til at jeg i øvrigt ikke snakket så meget med revisoren er, at hver gang jeg ringer og får en sludder på 15-20 min - så ligger der en faktura i postkassen næste dag.
Og det er dyrt i længden :-(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37

Du kan jo indskyde computer og lign ved at sælge dem fra privat til virksomhed først - til MAX MAX MAX markedspris - her skal du ikke overvurdere - uden moms - på en regning som firmaet så betaler dig privat. Så er de virksomhedens og går med i omdannelsen. 

Så ejer virksomheden og siden selskabet tingene bare - men det er meget sjældent der er store værdier i at sælge brugt computer og printer ind for at være helt ærlig, for man skal være stram i vurdering og ex gerne kunne vise, at det er hvad de koster i DBA og andre brugt steder, og du ved selv med brugt IT - der er ikke lige noget med dollarvinger på

det er revisor - ikke advokat - der vurderer både ved omdannelse og ny apport - og en godkendt/aut af slagsen udelukkende.

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)