Situationen er den, min kæreste og jeg har overtaget 2 værtshuse. i første omgang så økonomien fin ud, der er et fornuftigt overskud osv.
MEN ved nærmere gennemgang kunne der være mange flere penge i kassen, der bliver købt mere spiritus end der bliver solgt. eller der er en medarbejder der sælger uden at slå varen i kassen og stopper pengene i lommen. bare alene den sidste mdr. mangler der for 50.000. men hvem af de ansatte der er tale om vides ikke.
Så jeg ville høre om der er nogen af jer der har erfaring, med kontrol af spiritus salg. enten et system eller dispensere. jeg har kigget på dispensere med tæller, men jeg har ikke rigtig kunne finde ud af om man skal sidde dispenseren på, også forsegle den. eller hvad man gør for at undgå snyd fra de andsattes side..
Nu har jeg ikke selv arbejdet på et værtshus, klub eller lignende men jeg har bekendte som også fortæller at der på store aftener kan være helt op til 10-20.000 kr. i difference mellem hvad der er tastet ind som solgt og hvad der rent faktisk er kommet i kassen. Forskellen på det og hvad der så er købt ind af spiritus kunne jeg forestille mig var langt højere.
Jeg tror en løsning på problemet kunne være at tage en snak med dine ansatte om at de SKAL notere al salg og måske også notere hvis de giver lidt ud til kunderne (gøres mange steder for at få dem i stemning) så det for dig er muligt at få et bedre overblik.
Det lyder som om du har nogle rigtig dårlige ansatte, til at håndtere dine barer... Men hvis du ikke ønsker at fyrer nogen eller give dem alle en ordentlig snak, så ville jeg da råde dig til at sætte tællere på dine flasker... Det er super nemt når først det er sat op. Du kan for tude til dine flasker med forskellige jernstrimler i, for at give flasker forskellige tællinger, altså henholdsvis 20, 30, 40 kr osv. for 2 cl. Det bliver så alt sammen noteret i en central i baglokalet, som kun DU har adgang til... Og så skal spild noteres for sig selv på et stykke papir f.eks.
På den måde kan du holde indkøb og salg op mod hinanden...
Hvis du ikke har 2 cl. dispensere på dine flasker, er det jo nemt for dine ansatte at lave nogle stærke drinks til dine stamkunder eller deres venner...
Det er allerede nævnt, men få tæller på alle dine spritflasker. Jeg har selv haft disko og det er nødvendigt at alt bliver talt, så de ansatte ikke deler det gratis ud til deres venner eller drikker det selv. Hør en anden bar om du kan få en kopi af deres kasserapport til inspiration.