Lige for at kaste lidt lys over migselv som muligvis kan give indsigt i mit spørgsmåls art.
Jeg er en ung mand på 25 år som er tømrer. Derudover er jeg er nu begyndt at holde lidt øje med tvangsauktionerne og har faktisk lige idag spottet noget som falder en hel del i min smag.
Nu kommer mit spørgsmål til jer herinde. Udover størstebeløbet + mit bud + tinglysnings afgift - er der andre ting jeg bør tage forbehold til muligvis at skulle betale hvis jeg vinder ?
2. Kan man søge i en kreditforening om at blive godkendt til et lån på x antal kr. til hvis drømme boligen skulle dukke op og være inde for godkendte kriterier ? Derudover hvordan kan jeg forvente sådan noget foregår hvis det kunne ske og udover at søge gennem banken er der andre gode foreslag ?
Og har i evt. andre gode ting at vide / læse op på inden man begiver sig ud i dette ? Ville i føle en advokat var nødvendig ?
Dertil skal du stille sikkerhed for vilkårenes opfyldelse. Alle retskredse skulle gerne i dag acceptere en lille sikkerhed på kr. 10.000, hvorefter du får en uge til at stille den store sikkerhed, der er afhængig af budsummen. Bemærk, at det beløb du stiller som sikkerhed først frigives, når der hjemtages auktionskøde. Det kan derfor presse likviditeten, hvis det gøres kontant fremfor ved bankgaranti eller advokatindeståelse.
Dertil skal du være opmærksom på om der er særlige vilkår vedrørende indfrielsen af hæftelserne, der kan give kursgevinst/tab.
Hvis du har en konkret ejendom i tankerne, bør du henvende dig til din kreditforening/bank inden, så du har sikkerhed for finansieringen af dit bud. Det skal gerne ske i rimelig god tid inden auktion.
Du kan med fordel læse domstolenes vejledning til købere af fast ejendom på tvangsauktion. Du finder den her.