Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtrædelse af IS virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg og min partner har besluttet og gå hver vores vej og derfor står vi nu overfor en udfordring i forhold til hvad vi gør med vores nuværende virksomhed.

Det er et I/S vi og derfor er jeg er den forståelse at hvis den ene træder ud af virksomheden skal den lukkes?

Men jeg er blevet i tvivl efter at have læst en del om emnet. Jeg har læst om noget der hedder delvis ophøring af I/S, hvor den ene partner får sin procentdel af firmaet, og derved kan man stadig kører virksomheden videre med samme aktiver, cvr nr osv. Ved i om det kan lade sig gøre?

Hvis det ikke kan det kan lade sig gøre, vil det så sige at det skal lukkes, og alle aktiver skal sælges ???

Håber i kan hjælpe os lidt med denne svære situation :)

De bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55

Det skal lukkes - I/S kan ikke køre med EN ejer. Var der 3 kunne en træde ud og 2 forsætte, men ikke når der nu kun er 1 tilbage

Det skal lukkes og ja alle aktiver - også evt straksafskrevne så som computer osv skal sælges men det er jo ikke slemt. Du kan oprette enkeltmands virksomhed med moms, og så kan det CVR købe alle aktiver fra jeres I/S - til indkøbsværdi for varer - og lignede til nye aktiver, mens flere år gamle kan sættes til ren markedsværdi. Når det sker i samlet overtagelse inkl. aktiviteten, så sælges uden moms (har ikke betydning som sådan, da du jo så ikke har moms at trække fra og i I/S ikke moms at betale

Du betaler så alt, men halvdelen er jo til dig selv som ejer af det I/S - og den anden halvdel er jo det din makker skal ha ved udtræden - og du ejer jo så også alt via din enkeltmandsvirksomhed

Største bøvl er nye aftaler jo skal laves med alle i det nye CVR

Læs om at lukke virksomhed her  for flere detaljer http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html bare det om lukke VIRKSOMHED - i anden afdeling hedder den Lukke selskab.

Lyder det kompliceret kan en økonimiperson/revisor let hjælpe med at få det korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:39

Hej John

Tak for dit hurtige svar, øv vi må igang med at regne på det hele.

God aften

Mvh 

Martin

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 19:58

Jeg mener umiddelbart, at John tager fejl. Der er ikke noget til hinder for, at en interessent udtræden af et interessentskab med 2 interessenter. Virksomheden er så bare ikke et interessentskab mere, men en personligt eget virksomhed. Det kommer dog an på, om der fremgår noget, der strider imod det i jeres interessentskabskontrakt.

I skal være opmærksomme på, at der kan være kontrakter, hvorefter det vil være at anse som misligholdelse, hvis interessent udtræden, men typisk stilles der blot krav om, at også den udtrædende part skal hæfte for betaling i henhold til aftalen.

Vær også opmærksom på, at den der udtræder fortsat hæfter for gæld, der er opstået inden hans udtræden.

I praksis gøres det ved, at den udtrædende sælger sin andel af interessentskabet til den anden. Det er vigtigt at huske at blive afregistreret i var, da man i modsat fald hæfter over for tredjemand i god tro.

Vh Jesper Rye Jensen

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

juristen:
Jeg mener umiddelbart, at John tager fejl. Der er ikke noget til hinder for, at en interessent udtræden af et interessentskab med 2 interessenter. Virksomheden er så bare ikke et interessentskab mere, men en personligt eget virksomhed. Det kommer dog an på, om der fremgår noget, der strider imod det i jeres interessentskabskontrakt.
jamen en enkeltmandsvirksomhed skal da ha et CVR som følger personen og KUN personen så med mindre din tittel Juristen indikerer en eller anden lærdom jeg har misset - så kan jeg slet ikke se hvordan ??

Et interessentskab I/S skal altid ha mindst 2 ejere vil jeg sige med sikkerhed - men Jurist- du må ha en eller anden paragrafhenvisning som jeg så må læse?

Ellers vil jeg 100% fastholde at når der kun er EN ejer tilbage i I/S skal der "omdannes" til personlig virksomhed som er lig ny personlig virksomhed med nyt CVR som ny enkeltmands.

Ved opløsning af I/S (som ikke kan leve efter der kun er en tilbage) hæfter parterne for alt aftalt frem til den dato - også efter opløsning OG dermed slut med det gamle I/S som CVR nummer - og det nye enkeltmands skal ha bekræftet/gentaget aftaler i det nye CVR og hæfter så for sine forpligtelser med sit eget CVR

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har lige stiftet et to mands I/S. Og har i den forbindelse været igennem møllen med revisorer, advokater osv. Og jeg kan bekræfte at John har 100% ret. Det var også den information vi fik fra advokater osv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)