Jeg har et enkeltmands firma, hvor jeg anvender Dinero. Jeg skal oprette levering som et nyt produkt, men er i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge "salg af fragt momsfrit eller salg af fragt momspligtig"? Jeg anvender min privat leasede bil til at foretage levering og holder kørebog.
Håber nogle kan give et hurtigt svar - på forhånd tak :-)
Jeg har et enkeltmands firma, hvor jeg anvender Dinero. Jeg skal oprette levering som et nyt produkt, men er i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge "salg af fragt momsfrit eller salg af fragt momspligtig"? Jeg anvender min privat leasede bil til at foretage levering og holder kørebog.
Håber nogle kan give et hurtigt svar - på forhånd tak :-)
Hvis du er momsregistreret? (det går jeg ud fra) Så skal der beregnes moms af fragten. Det er umiddelbart kun muligt, at bruge udlægsordningen og slippe for at skulle lægge moms på fragt, hvis du også samtidig køber fragten "ude i byen"
så det du siger er, at jeg skal vægle den der hedder salg af fragt momspligtig?
Nu er jeg ikke dinero-ekspert, men det lyder rigtigt.
kannegaardlybæk:
Og det er foreneligt med kørebog til SKAT via selvangivelsen?
Ja, men det er i princippet 2 separate problemstillinger og influerer ikke direkte på hinanden.
Hvis virksomheden selv fragter sine varer ud til kunderne, så er denne ydelse en momspligtig levering. Og i forhold til momsen er det i princippet ligegyldig hvem der ejer bilen.
I forhold til kørebogen så er det for at du kan få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse fra virksomheden. Og kravet for at få skattefri kørselsgodtgørelse er at dit privatejede bil anvendes til et erhvervsmæssigt formål i virksomheden, og ikke så relevant hvilket specifik formål så længe det er et erhvervsmæssigt formål.
så moms på fragten - og kørebog efter alle regler - og så får du fradraget for kørslen ved at reducere dit resultat til skat med beløbet - ikke ved at bogføre kørepenge i dinero (med mindre du vil lave privat hævning men det har så ikke specielt med kørsel at gøre) Du tager helt enkelt resulatat- og laver "skatteregulering" så du trækker kørepengene fra inden du opgiver overskud i personlig virksomhed. Se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER