Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktureret kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er helt ny i dette forum samt i regnskab.

Jeg har fået et job ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg kører som freelance kvalitets inspektør for et firma, som jeg har en kontrakt med.

De udbetaler et honorar pr. Inspektion og de udbetaler kørepenge ifølge statens takster.

I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål

1) Jeg går ud fra jeg kal fakturaer honoraret
plus moms?

2) Jeg går ud fra jeg skal fakturaer dem antal kørte km plus moms samtidig med jeg fører nøje regnskab.
Men hvordan gør jeg med den penge de udbetaler i kørsel? Disse er jo skattefrie? Hvordan skal jeg bogføre dette? Til bogføring bruger jeg dinero?

Håber mine spørgsmål giver mening og der
er en venlig sjæl der kan hjælpe

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04

hvordan er du tilknyttet. Det med om du er selvstændig kræver jo, at det rent faktisk er helt selvstændigt arbejde, arbejdets karakter og din risiko - du kan direkte tabe penge på det - ellers er du honorarmodtager

se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html  det handler ikke om hvad en kontrakt siger, men om det virkelige forhold - se også  evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Hvis du er selvstændig i ordets egentlige forstand, så fakturerer du beløbet og fører en nøje køre bog http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html og så trækker du kørepengene fra i overskuddet når du regulerer fra drifts resultat til skatte resultat. Du må så ikke bogføre det som en udgift i regnskabet - kun som indtægt - men du får så fradraget ved at beløbet trækkes fra dit resultat til skat

Hvis du er honorarmodtager, så indberetter arbejdsgiver til skat, hele beløbet som honorar (de må nemlig ikke betale skattefri godtgørelse men gerne betale helt normalt) Du fører så stadigt kørebog og det beløb den udviser, skriver du på som udgift ved honorararbejde - som jeg lige husker det, i rubrik 29 - men check.

Hvis det er kørsel hjem - arbejde i virkeligheden, så er det befordringsfradrag som er det du kan trække fra, uanset hvad de betaler dig - hvis du reelt bare har to løn jobs

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 15
Skrevet kl. 15:31

Tak for svaret!

Jeg er ikke ansat hos dem, altså oprettet i deres lønsystem. Jeg har en kontrakt hvori betingelser, klausuler, honorarer er beskrevet.

Jeg fik af vide jeg skulle oprette et CVR nummer samt blive momsregistreret og så sende dem en faktura på de inspektioner samt km jeg kører.

Jeg kører hjemmefra og ud til de forskellige butikker jeg skal inspicere. Og hjem igen. De dækker mine udgifter til mad og bro mens jeg er på farten og mine inspektioner fakturaer jeg til dem samt min kørsel.

Jeg ved ikke om dette hjælper til at besvare nogle af dine spørgsmål?

Tilmeldt 13. Sep 15
Skrevet kl. 16:09

Ud fra dine links og skats side så er jeg honorarmodtager som jeg forstår det.

Betyder alt dette at jeg ikke skal ha CVR nummer? Hvis ikke hvordan får jeg så penge for mit arbejde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32

Tilmeldt 13. Sep 15
Skrevet kl. 17:41

Tak for hjælpen John!

Det betyder altså at jeg skal annullere min CVR forespørgelse?

I min kontrakt står der dog at jeg skal sende en invoice seneste den 15. I måneden og at udgifter til mad, hotel, bro blir betalt ved fremvisning af inclosed bills.

Dette harmonere ikke just med hoboramodtager? Eller har jeg misforstået noget?

Tak for din tid og hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

det må du høre arbejdsgiver om. man kan sagtens fakturere honorar, så de ved han ved hvad han skal betale ognindberette, bare han indberetter

vh john h

Tilmeldt 13. Sep 15
Skrevet kl. 17:59

Tak for svaret. Så CVR nummer behøver jeg ikke? Jeg skal bare lige være helt sikker på jeg har forstået det rigtig?

Jeg vil tjene ubder 50.000 kr i år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05

Du skal jo afstemme med din aftalepartner men ellers ja. De 50.000 gælder ikke for honorar der indberettes korrekt, det kan sagtens være mere

vh john hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)