Jeg har behov for at få oprettet et CVR nummer, men ved ikke hvilke virksomhedstype jeg skal vælge. Jeg har en 3 mdr konsulentopgave i nogle måneder indtil jeg igen får et fast job, og jeg har behov for at kunne skrive en faktura til firmaet. Indtægterne jeg får som konsulent, skal efter hvad jeg har hørt registreres som B-indtægt på min selvangivelse. Yderligere har jeg fået at vide at hvis jeg ikke benytter mig af momsskatteloven - altså køber en vare for derefter at trække momsen fra - behøver jeg ikke at registrere moms overhovedet. Jeg bør kunne se fakturaen som en opkrævning på min løn og jeg kommer ikke til at bruge CVR nummeret til andet. At jeg så selv skal klare forpligtelser såsom pension og lign., er jeg helt klar over. Er der en som kan hjælpe mig videre her? Tak! /M |
Først og fremmest skal du jo sondre mellem om du faktisk er selvstændig = har risikoen osv - eller om du er lønmodtager - eller om det er honorarmodtager du er - hos en der vil ha faktura - for det er faktisk ikke lovligt - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html
Så er der momsen - hvis du omsætter for over 50.000 kr på 12 mdr så skal du momsregistreres og så skal der moms på dine regninger og du har fradrag for moms - så længe købet er helt knyttet til det du får indtægten fra. Ellers må du slet ikke trække momsen fra. Du kan aldrig trække momsen fra hvis ikke det er noget køb der helt knytter sig til anskaffelse af indtægten og så kan du altid trække den fra - mod naturligvis at lægge moms på din indtægt.
Så NEJ du kan ikke se fakturaen som opkrævning på løn i et CVR. Derved siger du jo selv - at du faktisk er lønmodtager de 3 mdr - og så er det helt alm a-indkomst
Du kan fakturere HVIS det er egentlig honorar arbejde, og gøre det uden CVR i dit CPR nummer i stedet - og så skal arbejdsgiveren iht loven indberette det til skat som bidragspligtig B indkomst.
Du kan næsten regne ud, at hvis man bare som ansat kunne vælge i stedet at skrive en regning, og så kunne slippe for kildeskat og kunne købe alt muligt med momsfradrag, så var det nok måden mange brugte - men det er IKKE noget med hvad man aftaler i en kontrakt - det er det konkrete forhold som afgør hvad man er.
Se evt også yderligere om lønmodtager/honorar/selvstændig her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
vh John Hannover