Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en virksomhed investere i anden virksomhed ved at købe det, og hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg står i den situation at jeg er ved at købe en anden virksomhed.

Jeg ejer i forvejen et ApS og mit spørgsmål er så om jeg kan købe den anden virksomhed for mine midler i dette selskab?

Hvis ja, hvordan foregår dette så? Er det en investering? eller kan det firma jeg køber blot være ejet af mit selskab?

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden måde som jeg ikke ved om er mulig. Det er blot af lade mit nuværende selskab som er et webbureau drive denne virksomhed som jeg opkøber.

Altså samme cvr, samme regnskab osv. 

Dvs. et webbureau som så også har en webshop med salg af artikler som ingenting har med webbureauet at gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke nok at sige købe en "virksomhed" Hvad slags?

Hvis du mener virksomhed bogstaveligt så kan du ikke købe selve virksomheden som så er personlig virksomhed. Du kan købe dens aktiver og den goodwill - og køber du alt samlet og overtager aktiviteten - uden moms på købet og dermed så også uden momsfradrag i sagens natur. Selve det personlige CVR kan du ikke købe.

Du kan købe aktiverne og goodwill via et personligt selskab og drive to brancher i det (webbureau og shop) - eller du kan købe dem via dit ApS ganske som du finer bedst

Hvis det du skal købe, er et selskab IVS eller ApS, så vil det rigtige være at købe anparterne via dit ApS og foretage alle nødvendige ændringer i vedtægter, ejerbog, ejerregister

Jeg synes du skal koble en økonomikyndig på for at undgå fejl

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Ja det er korrekt, det er ikke virksomheden jeg køber. Det er domænet, webshop, mailingliste, varelager osv.

Så jeg er nede på 2 senarier:

1) Køber dette via mit nuværende selskab og driver det under samme cvr og dermed også samme regnskab. (men her ved jeg ikke om det er lovligt, når det er 2 forskellige brancher)

2) Stifter et personligt ejet virksomhed, som køber disse aktiver og som så driver det

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

1 fuldt lovligt - og du kan registrere bibranche

Det som så kan være vigtigt er separate regnskaber, da du ikke per automatik kan trkke omkostniger ved at drive shop fra i indtægter fra noget helt andet - indtægt og udgift skal hænge sammen som også gennemgået generelt i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html 

Separate regnskaber er derfor at anbefale

2 også muligt og lovligt  - måske adm lidt større sammenlagt trods alt, men jo også fordele ved personlig virksomhed frem for selskab på en del områder - se fordele ulemper http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)